مطالعات سند ملی آمایش سرزمین- مطالعات اقتصاد کلان
مطالعات سند ملی آمایش سرزمین- مطالعات اقتصاد کلان

در خلاصه مديريتي اين گزارش مي خوانيم: در اين پژوهش سعي شده است تا موقعيت كشور ايران از نظر اقتصاد كلان و با استفاده از متغيرهاي مهمي مانند درآمد سرانه، تحقق رشد اقتصادي، اشتغال، نرخ بيكاري، نرخ تورم و ضريب جيني در مقايسه با ساير كشورهاي منطقه مورد مقايسه و ارزيابي قرار گيرد. شاخص ­هاي نامبرده تا به امروز چه روند رشدي داشته است؟ وضعيت موجود آنها چگونه مي­ باشد؟ شاخص‌هاي مذكور در مقايسه با برنامه ­هاي توسعه به چه ميزان تحقق يافته ­اند؟ تا سال ۱۴۰۴ اين وضعيت در كشور به چه مقدار تغيير پيدا خواهد كرد؟ و رشد آتي ايران شبيه به كدام‌يك از كشورهاي توسعه يافته است؟
به منظور ارائه يك پاسخ درست و منطقي براي پرسش‌هاي بالا، بهتر است تا كشورهاي منطقه و جهان از حيث شاخص­هاي مذكور در طول زمان با وضعيت ايران مقايسه شوند و از طرفي، اين شاخص‌ها در طول زمان براي كشور ايران تحليل شوند. ضمن تحقق اين اهداف در پژوهش حاضر، به دليل اينكه اين مطالعه در راستاي مطالعات پشتيبان تدوين سند ملي آمايش سرزمين انجام مي­ گيرد، بنابراين شاخص ­هاي كلان اقتصادي با رويكرد منطقه ­اي و به تفكيك استان­ هاي كشور مورد بررسي و تحليل قرار گرفته است. نتايج تحليل اين شاخص­ ها در بين استان­ هاي كشور، بيانگر وجود عدم تعادل و نابرابري قابل توجه بين مناطق و استان­ هاي مختلف از حيث شاخص ­هاي كلان مانند توليد، اشتغال، سرمايه­ گذاري و ميزان توسعه­ يافتگي است. به منظور انجام چنين تحليل ­هايي در اين گزارش، ابتدا ساختار نهادي اقتصاد ايران در مقايسه با كشورهاي ديگر جهان مورد مطالعه و بررسي قرار گرفته است. چراكه وجود ساختار معيني از نهادها در يك اقتصاد، درواقع عملكرد شاخص ­هاي كلان آن اقتصاد را تحت ­تأثير قرار مي­ دهد. بعد از اين مقايسه تحليلي، ساختار كلان اقتصادي ايران و همين‌طور ساختار منطقه­ اي آن در قالب استان­ ها و عملكرد اين واحدهاي فضايي مورد بررسي قرار خواهد گرفت. نتايج شناسايي اين ساختار و نحوه عملكرد آن مي­ تواند در برنامه­ريزي­ هاي منطقه­ اي و تدوين سند آمايش سرزمين مفيد باشد.

اين گزارش در ۹۱ صفحه با عنواين متنوعي ازجمله : مقايسه اقتصاد كشور در طي برنامه ششم توسعه، نرخ رشد اقتصادي، رشد سرمايه گذاري و غيره ...  منتشر شده است.

لازم به ذكر است اين گزارش با همت دكتر حجت‌الله ميرزايي و مريم عسكري و با نظارت امور برنامه‌ريزي، نظارت و آمايش سرزمين تدوين شده است.

دريافت فايل


شنبه 07 اسفند 1400 (2 سال قبل )

تاریخ تاسیس مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری به ابتدای مرداد ماه سال 1397 "ه ش" باز می گردد. این مرکز پژوهشی پس از دوران تاسیس و استقرار، اکنون به عنوان یک نهاد مستقل علمی ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مرحله ی تثبیت ماموریت های خود قرار دارد و در این دوره تلاش کرده است با ساختاری چابک و منعطف به عنوان مرکز تخصصی با مطالعه بر دو کارویژه "توسعه و آینده نگری ایران اسلامی" با مشارکت نهاد های علمی کشور به عنوان مشاور علمی و امین دولت جمهوری اسلامی ایران در تمامی سطوح عمل نماید.