مطالعات سند ملی آمایش سرزمین (بخش علم و فناوری)
مطالعات سند ملی آمایش سرزمین (بخش علم و فناوری)

در خلاصه مديريتي اين گزارش مي خوانيم: سند آمايش سرزمين برنامه­ اي بلندمدت براي سازمان­دهي بهينه زندگي انسان و فعاليت­ هاي او در فضاي جغرافيايي فراهم مي ­آورد و يكي از اسناد پايه نيل به توسعه پايدار و دربرگيرنده مجموعه اهداف، راهبردها، سياست­ ها و برنامه ­هاي اجرايي است كه توسط بخش دولتي، خصوصي و تعاوني در ابعاد مختلف طبيعي، انساني، اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي و كالبدي مطابق با جهت ­گيري­ هاي كلان ملي انجام مي­گيرد. تدوين آمايش سرزمين به عنوان فرايندي پويا، منعطف و متناسب با ويژگي­ هاي جغرافيايي مناطق مختلف كشور يك نياز و ضرورت اساسي است تا اين رهگذر امكان رفع نارسايي­ هاي نظام برنامه ­ريزي، حركت به سمت توسعه متوازن و پايدار، تحقق عدالت اجتماعي و رونق اقتصادي همه‌جانبه فراهم شود.

يكي از مهم ­ترين بخش ­هاي سند ملي آمايش سرزميني، بخش علم و فناوري است كه با ساير بخش‌ها ارتباط تنگاتنگي دارد. به طور غير‌مستقيم بخش علم و فناوري با تأثير بر بهره‌وري ساير بخش‌ها يا ايجاد صنايع و كسب‌وكارهاي جديد توسعه اقتصادي- اجتماعي مناطق را رقم مي‌زند. اين بخش، يكي از اثرگذارترين حوزه‌ها در توسعه ملي است كه موتور محركه در افزايش بهره‌وري ساير بخش‌ها و به‌عنوان توانمندساز ديگر بخش‌ها مي‌باشد.

آمايش سرزمين به عنوان راهنمايي براي برنامه­ ريزي متعادل و متوازن مناطق است و اين ظرفيت را دارد تا به مديران ارشد و متخصصان و برنامه­ ريزان توسعه كشور كمك نمايد تا با استفاده از معيارهاي مناسب ازجمله محيط‌زيست، كميت و كيفيت جمعيت و ظرفيت ­هاي كشاورزي، صنعتي، خدماتي، آموزشي در هر استان با تكيه بر مسائل خرد و كلان ملي به اتخاذ راهبردهاي توسعه پايدار كشور همت گمارند.

 اين گزارش در ۴۱۳ صفحه با موضوعات متنوعي ازجمله: بررسي و تحليل اسناد فرادست، تجارب داخلي و بينالمللي آمايش سرزمين، بررسي و تحليل وضع موجود و استخراج ساختار و سازمان فضايي علم و فناوري، بررسي و تحليل تعارضها و عدم تعادلهاي بين بخشي– بين منطقهاي، شناسايي و تحليل روندها و كلان‌روندها، عوامل كليدي و پيشرانهاي مؤثر بر توسعه بخش علم و فناوري و غيره ...  منتشر شده است.

لازم به ذكر است اين گزارش با همت و تلاش سيد حبيب الله طباطبائيان، وحيد اميري، رضا منيعي، زهره سيفي پور ، توسعه و توازن منطقه اي و با نظارت دكتر سعيد غلامي نتاج تدوين شده است.

دريافت فايل


شنبه 07 اسفند 1400 (2 سال قبل )

تاریخ تاسیس مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری به ابتدای مرداد ماه سال 1397 "ه ش" باز می گردد. این مرکز پژوهشی پس از دوران تاسیس و استقرار، اکنون به عنوان یک نهاد مستقل علمی ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مرحله ی تثبیت ماموریت های خود قرار دارد و در این دوره تلاش کرده است با ساختاری چابک و منعطف به عنوان مرکز تخصصی با مطالعه بر دو کارویژه "توسعه و آینده نگری ایران اسلامی" با مشارکت نهاد های علمی کشور به عنوان مشاور علمی و امین دولت جمهوری اسلامی ایران در تمامی سطوح عمل نماید.