محیط زیست در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱
محیط زیست در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱

در خلاصه مديريتي اين گزارش ميخوانيم: تخريب محيط‌زيست و بهره‌برداري غيراصولي و بيش از حد منابع در ايران نيز همانند بسياري از كشورهاي جهان در طي قرن‌هاي گذشته، چشمگير بوده و تسريع در اين روند منجر به تشكيل نهادي بنام كانون شكارباني و درنهايت سازمان حفاظت محيط‌زيست و همچنين شوراي عالي حفاظت محيط‌زيست در كشور شد.

مهم‌ترين وظايف اين سازمان، تحقق اصل پنجاهم قانون اساسي كشور (حفاظت از محيط‌زيست و تضمين بهره‌مندي صحيح و مستمر از آن) از طريق حفاظت از اكوسيستم‌هاي طبيعي كشور، ترميم اثرات سوء گذشته در محيط‌زيست، پيشگيري و ممانعت از تخريب و آلودگي محيط‌زيست، ارزيابي ظرفيت قابل تحمل محيط در جهت بهره‌وري معقول و مستمر از منابع، برخورد فعال با زمينه‌هاي بحراني مسائل محيط زيستي منطقه‌اي با استفاده از همكاري كشورهاي همجوار و همكاري بين‌المللي، تهيه و تدوين ضوابط و استانداردهاي زيست‌محيطي و ... تشكيل شده است كه حوزه‌هاي اجرايي پرچالش و بسيار دشوار حاكميتي، به‌ويژه در خصوص كنترل آلودگي‌ها (هوا و آب)، پسماندها و حفاظت حيات وحش محسوب مي‌گردد.

اين گزارش در ۳۷ صفحه با عناوين متنوعي ازجمله : تحليل و تبيين مهم‌ترين متغيرهاي اقتصادي يا اجتماعي بخش و پيش‌بيني آن در سال ۱۴۰۱، بررسي طرح‌ها و پروژه‌هاي ذيل فصول در هر بخش و غيره ...  منتشر شده است.

لازم به ذكر است اين گزارش با همت گروه پژوهشي نظام هاي نوين برنامه ريزي، بودجه ريزي و مدل سازي و تلاش حميد حسين پور، سعيد دشتي، مريم هاشمي، حميده حيدرزاده، ايوب غفوري وايقان و با نظارت علمي دكتر فرخ مسجدي تدوين شده است.

دريافت فايل


دوشنبه 02 اسفند 1400 (2 سال قبل )

تاریخ تاسیس مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری به ابتدای مرداد ماه سال 1397 "ه ش" باز می گردد. این مرکز پژوهشی پس از دوران تاسیس و استقرار، اکنون به عنوان یک نهاد مستقل علمی ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مرحله ی تثبیت ماموریت های خود قرار دارد و در این دوره تلاش کرده است با ساختاری چابک و منعطف به عنوان مرکز تخصصی با مطالعه بر دو کارویژه "توسعه و آینده نگری ایران اسلامی" با مشارکت نهاد های علمی کشور به عنوان مشاور علمی و امین دولت جمهوری اسلامی ایران در تمامی سطوح عمل نماید.