چه تحلیلی برای بخش آب در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ در نظر گرفته شده است؟
چه تحلیلی برای بخش آب در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ در نظر گرفته شده است؟

در خلاصه مديريتي اين گزارش آورده شده است: آب يك منبع طبيعي، كمياب و حياتي و در عين حال تجديدپذير و همچنين يك كالاي با ارزش و غير قابل جايگزين در توسعه اقتصادي و اجتماعي كشور است كه نقش محوري را در آمايش سرزمين بر عهده داشته و زيرساخت توسعه ساير بخش‌ها است. از سوي ديگر، آب يكي از مؤلفه‌هاي مهم در حفظ، تعادل و پايداري اكوسيستم و محيط‌زيست به‌خصوص براي پيكره‌هاي آبي مانند تالاب‌ها است. همچنين پيوند آب، انرژي و غذا يا در رويكردي ديگر آب، غذا و اقليم سبب شده تا موجوديت آب بر دو عامل ديگر و به همين ترتيب دو موضوع ديگر بر آب اثرگذار باشند. بنابراين بايد در برنامه‌ريزي كلان، ميان‌مدت و كوتاه‌مدت پيوند اين موضوعات اثرگذار بر توسعه كشور مدنظر قرار گيرند.

در شرايط حاضر بروز خشكسالي‌هاي پي‌درپي و استفاده بي‌رويه از آب، كشور را با كمبود مستمر آن به‌خصوص در مناطق داراي فقر آبي مواجه كرده است. همچنين بروز تنازعات براي دستيابي به آب بيشتر سبب ايجاد ناپايداري‌هايي در برخي مناطق كشور گرديده كه البته مديريت شده‌اند؛ اما بايد برنامه‌ريزي منسجمي در اين بخش داشت تا بتوان بر مشكلات فائق آمد.

اين گزارش در ۴۵ صفحه با موضوعات متنوعي ازجمله : مهم‌ترين تنگناها و مشكلات اجرايي طرح‌ها و پروژه‌هاي بخش آب، راهكارهاي خروج از تنگنا‌ها در زمينه طرح‌ها و پروژه‌هاي بخش آب، اولويتها در طرح‌ها و پروژههاي بخش آب وغيره ...  منتشر شده است.

لازم به ذكر است اين گزارش با همت كيومرث سبزي، ايوب غفوري وايقان، داود ابراهيمي پاكيزه، آرمان نبوي  و با نظارت علمي فرخ مسجدي تدوين شده است.

دريافت فايل


دوشنبه 02 اسفند 1400 (2 سال قبل )

تاریخ تاسیس مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری به ابتدای مرداد ماه سال 1397 "ه ش" باز می گردد. این مرکز پژوهشی پس از دوران تاسیس و استقرار، اکنون به عنوان یک نهاد مستقل علمی ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مرحله ی تثبیت ماموریت های خود قرار دارد و در این دوره تلاش کرده است با ساختاری چابک و منعطف به عنوان مرکز تخصصی با مطالعه بر دو کارویژه "توسعه و آینده نگری ایران اسلامی" با مشارکت نهاد های علمی کشور به عنوان مشاور علمی و امین دولت جمهوری اسلامی ایران در تمامی سطوح عمل نماید.