تامین مالی از محل اوراق بدهی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ کل کشور چگونه خواهد بود؟
تامین مالی از محل اوراق بدهی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ کل کشور چگونه خواهد بود؟

در خلاصه مديريتي اين گزارش مي خوانيم: در اقتصاد كلان معمولاً اهداف سياستي؛ دست‌يابي به اشتغال كامل، ثبات قيمت‌ها، نرخ رشد اقتصادي پايدار و تعادل در تراز پرداخت‌ها (تعادل خارجي) عنوان مي‌شود. سياست‌هاي اقتصاد كلان عبارت است از چگونگي مسئوليت عوامل اقتصادي براي به كارگيري راهبرد و سياستي كه بر متغيرهاي اقتصادي جمعي خاص مؤثر بوده و آن‌ها را به سمت مطلوب سوق دهد.[۱] مهم‌ترين سياست‌هايي كه حكومت‌ها به منظور دستيابي به اهداف مزبور در دستور كار قرار مي‌دهند شامل سياست‌هاي مالي، پولي، تجاري و ارزي است. منظور از سياست مالي، تغييرات آگاهانه در اندازه، تركيب و زمان‌بندي مخارج و درآمدهاي دولت است. از ديگر سو، معمولاً در اقتصادهاي در حال توسعه، با توجه به شرايط نهادي و زيرساختي، سرمايه‌گذاري در پروژه‌هاي محرك رشد مانند زيرساخت‌ها، بهداشت، آموزش و حمايت از گروه‌هاي آسيب‌پذير و به‌كارگيري سياست‌هاي انبساطي مالي در دوره‌هاي رشد اقتصادي پايين، ضروري قلمداد مي‌شود.
اين گزارش در ۶۸ صفحه با موضوعات متنوعي ازجمله: بازار بدهي و اهميت آن در تامين مالي، تامين مالي از طريق اوراق بدهي و غيره  منتشر شده است.
لازم به ذكر است اين گزارش با تلاش جمال كاكائي و محمدرضا اخوان و با نظارت علمي محمدجواد محسني‌نيا تدوين شده است.

دريافت فايل


[۱]. گرائي‌نژاد، ۱۳۹۹

 


سه شنبه 19 بهمن 1400 (2 سال قبل )

تاریخ تاسیس مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری به ابتدای مرداد ماه سال 1397 "ه ش" باز می گردد. این مرکز پژوهشی پس از دوران تاسیس و استقرار، اکنون به عنوان یک نهاد مستقل علمی ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مرحله ی تثبیت ماموریت های خود قرار دارد و در این دوره تلاش کرده است با ساختاری چابک و منعطف به عنوان مرکز تخصصی با مطالعه بر دو کارویژه "توسعه و آینده نگری ایران اسلامی" با مشارکت نهاد های علمی کشور به عنوان مشاور علمی و امین دولت جمهوری اسلامی ایران در تمامی سطوح عمل نماید.