ارزیابی طرح صدور گواهی صرفه جویی سوخت در ازای اسقاط خودرو
ارزیابی طرح صدور گواهی صرفه جویی سوخت در ازای اسقاط خودرو

در خلاصه مديريتي اين گزارش مي خوانيم: اوراق گواهي صرفه‌جويي انرژي در دنيا به عنوان مشوق افزايش بهره‌وري، افزايش بازدهي و كاهش مصرف سوخت به كار گرفته مي‌شود و منجر به بهينه‌سازي مصرف انرژي و كاهش شدت انرژي مي‌گردد. گواهي‌هاي صرفه‌جويي انرژي، اوراق بهاداري است كه بيانگر تعهد ناشر به ارائه مقدار معيني از حامل‌هاي انرژي مشخص به دارنده آن اوراق در سررسيد معين است. همچنين دارنده اين گواهي، از اين امكان برخوردار است كه در مقطع سررسيد، حامل انرژي مربوط به اين گواهي‌ها را به صورت فيزيكي دريافت يا اينكه نقدي با ناشر تسويه كند.
همچنين در ادامه خواهيم خواند: بر اساس آمار و داده ­هاي جمع­ آوري شده، در سال ۱۳۹۸ نزديك به يك ميليون و ۹۰۰ هزار دستگاه خودروي فرسوده در كشور وجود داشته كه طي سال‌هاي ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ درمجموع حدود ۷۰۰ هزار (به‌طور متوسط سالانه حدود ۳۵۰ هزار دستگاه) خودروي فرسوده به اين تعداد اضافه مي‌شود. به عقيده كارشناسان اسقاط خودروهاي فرسوده،تعداد خودرو‌هاي فرسوده در كشور تا سال ۱۴۰۴ به۸ ميليون دستگاه خواهد رسيد و بروز سونامي خودروهاي فرسوده اتفاق خواهد افتاد كه سبب خسارت­ هاي عديده ­اي به كشور ازجمله افزايش مصرف سوخت و آلودگي­ هاي زيست‌محيطي بسياري مي‌شود. از اين‌رو بازار بهينه­ سازي مصرف انرژي لازم است به منظور انجام معاملات گواهي­ هاي صرفه­ جويي انرژي در چارچوب قوانين و مقررات حاكم بر بورس و بر اساس آئين‌نامه اجرايي ماده ۱۲ ايجاد شود كه تقريباً زيرساخت‌هاي آن آماده گرديده است.

اين گزارش در ۳۵ صفحه و با موضوعات متنوعي منتشر شده است.

لازم به ذكر است اين گزارش به همت حميد محمدي، يدالله ديوسالار، سميه پرويزي مريواني، گل نساء صلواتي، محدثه بشير مشهدي تدوين شده است. 

دريافت فايل


سه شنبه 19 بهمن 1400 (2 سال قبل )

تاریخ تاسیس مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری به ابتدای مرداد ماه سال 1397 "ه ش" باز می گردد. این مرکز پژوهشی پس از دوران تاسیس و استقرار، اکنون به عنوان یک نهاد مستقل علمی ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مرحله ی تثبیت ماموریت های خود قرار دارد و در این دوره تلاش کرده است با ساختاری چابک و منعطف به عنوان مرکز تخصصی با مطالعه بر دو کارویژه "توسعه و آینده نگری ایران اسلامی" با مشارکت نهاد های علمی کشور به عنوان مشاور علمی و امین دولت جمهوری اسلامی ایران در تمامی سطوح عمل نماید.