هوشمند سازی بخش کشاورزی چگونه است؟
هوشمند سازی بخش کشاورزی چگونه است؟

به گزارش روابط عمومي مركز، ارزيابي ايده هوشمندسازي مكانيزاسيون كشاورزي تحت عنوان "اتوماسيون هوشمند كشاورزي" به همت گروه هاي پژوهشي آمايش سرزمين، توسعه و توازن منطقه اي و  آينده نگري و فناوري هاي نو اين مركز با حضور پژوهشگراني از دانشگاه تهران برگزار شد. در اين نشست، شاهين رفيعي استاد دانشگاه تهران با همكاري محمد قهدريجاني از دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقيقات تهران و علي جعفري استاد دانشگاه تهران، ضمن اشاره به ضرورت ادامه كشاورزي و طرح آن به عنوان نوعي صنعت، به اهميت هوشمند سازي و مكانيزاسيون و اتوماسيون در اين بخش پرداخت. دكتر رفيعي در ادامه به ايجاد قرارگاه اتوماسيون هوشمند كشاورزي و جزئيات آن به عنوان ايده گروه پرداخت.
دكتر شاهين رفيعي، استاد دانشگاه تهران به عنوان طراح محتوايي اين نشست يكي از اصلي ترين مباحث را اهميت مديريت پايدار در صنعت كشاورزي دانست. در ادامه اين موضوع به اهداف اين پژوهش از جمله بررسي انرژي در كشت سير و تعيين كارايي و شدت انرژي، بررسي هزينه ها و عملكرد اقتصادي در كشت، تعيين درجه مكانيزاسيون و بررسي تاثير عوامل مختلف بر آن پرداخت.
رفيعي افزود: انتخاب روش آبياري در زمين هاي بزرگ بر ميزان مصرف انرژي تاثير گذارتر است. همچنين افزايش درجه مكانيزاسيون باعث افزايش شاخص مكانيزاسيون مي شود. بنابراين شاخص مكانيزاسيون با درجه مكانيزاسيون رابطه مثبت و غيرخطي دارد.

دكتر رفيعي به يكسري از ضرورت هاي مهم اتوماسيون كشاورزي اشاره كرد:

  • افزايش جمعيت جهان و كاهش سطح اراضي كشاورزي و منابع باعث ايجاد مشكلات جدي در تامين غذاي مورد نياز كشور در آينده پيشرو مي شود.
  • سهم عمده اي از صادرات غيرنفتي را به خود اختصاص مي دهد.
  • محل اشتغال بخش وسيعي از جمعيت كشور را شامل مي شود.

    بدين ترتيب رشد اين بخش تا حدود زيادي تعيين كننده ي رشد اقتصادي كشور است.

    رفيعي در اين نشست كارشناسي، به نقش مهم جهاد كشاورزي در مناطق آمايش اشاره كرد.

    لازم به ذكر است مهمترين بخش ضرورت اتوماسيون كشاورزي براي هدايت و مديريت منابع و يارانه هاي دولت از جمله انرژي آب و غيره ... نياز به سامانه هوشمند است تا بتواند با جمع بندي اطلاعات و پارامتر ها الگوي مناسب براساس شرايط اقليمي و منابع آب باشد.

    استاد دانشگاه تهران گفت: با تشكيل قرارگاه اتوماسيون هوشمند كشاورزي دستاوردهاي مهمي رخ خواهد داد:

  • تصوير روشني از وضعيت كشاورزي مشخص خواهد شد.
  • كمك به آمايش سرزمين را موجب مي شود.
  • امكان مانيتورينگ وضعيت كشور از طريق شبكه بر خط اتوماسيون هوشمند كشاورزي رخ خواهد داد.
  • امكان ارزيابي عملكرد دستگاه ها متناسب با برنامه راهبردي دولت اتفاق مي افتد.
  • ارزيابي وضعيت توزيع مصرف محصولات كشاورزي را به همراه دارد.
  • ارائه راهكارهاي بهينه سازي توليد پايدار
  • اهميت بهينه سازي مصرف انرژي
  • ارائه گزارش ها براي نهادهاي تصميم سازي
  • الگوي كشت در مناطق مختلف كشور

 

لازم به ذكر است اين نشست روز شنبه ۱۶ بهمن ماه سال جاري به همت گروه هاي پژوهشي، گروه آمايش سرزمين توسعه و توازن منطقه اي و  آينده نگري و فناوري هاي نو مركز پژوهش هاي توسعه و آينده نگري با حضور مديران پژوهشي و صاحب نظران متعددي به شيوه حضوري برگزار شد.


یک شنبه 17 بهمن 1400 (2 سال قبل )

تاریخ تاسیس مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری به ابتدای مرداد ماه سال 1397 "ه ش" باز می گردد. این مرکز پژوهشی پس از دوران تاسیس و استقرار، اکنون به عنوان یک نهاد مستقل علمی ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مرحله ی تثبیت ماموریت های خود قرار دارد و در این دوره تلاش کرده است با ساختاری چابک و منعطف به عنوان مرکز تخصصی با مطالعه بر دو کارویژه "توسعه و آینده نگری ایران اسلامی" با مشارکت نهاد های علمی کشور به عنوان مشاور علمی و امین دولت جمهوری اسلامی ایران در تمامی سطوح عمل نماید.