نگاه چهار نسل مدیریتی به برنامه توسعه کشور
نگاه چهار نسل مدیریتی به برنامه توسعه کشور

به گزارش روابط عمومي مركز پژوهش هاي توسعه و آينده نگري، نشست تخصصي تحليل تاريخي بر شكل گيري و تكامل جامعه مديريت فناوري و نوآوري در ايران برگزار شد.
دكتر سيد حبيب الله طباطبائيان، رئيس پژوهشكده مطالعات فناوري رياست جمهوري به عنوان طراح ايده اين نشست در شروع جلسه از عدم توجه به توسعه علمي و فني در كشور به صورت مطلوب اشاره كرد و گفت: در سال هاي ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۵ با اين مشكل مواجه بوديم كه در كشور شاهد مفهوم توسعه فناوري با خريد كارخانه اشتباه گرفته مي شد. براي حل اين مسئله كه مقوله توسعه علمي و فني در كشور به طور صحيح شناخته شود تصميم گرفته شد يك جامعه تخصصي تشكيل شود تا بتوان اين مسئله را در كشور ترويج كند.
وي خاطرنشان كرد: در طي ۴۰ سال گذشته افرادي كه دغدغه توسعه علمي و فني كشور را داشتند تلاش كردند كه يك كشور با جمعيت ميليوني را متقاعد كنند كه در يك جهتي حركت كند كه اين مسئله توسعه علمي و فناوري در كشور تبديل به مسئله روز كشور شود. بنابراين ما بايد نظام ملي نوآوري داشته باشيم.
طباطبائيان در ادامه گفت: در كشور دو جريان متفاوت در طي ۴۰ سال گذشته شكل گرفته است.
جريان اول، جريان تجربه گرايان كه در صنعت حضور داشتند و جريان دوم، جريان آموزشگران كه در دانشگاه حضور داشتند. با وجود اين دو جريان شاهد شكل گيري جامعه علمي قرار هستيم.
رئيس پژوهشكده مطالعات فناوري ادامه داد: از مهم ترين دستاوردهاي تجربه گرايان در كشور نهضت ساخت داخلي بوده است و همچنين از مهم ترين دستاوردهاي آموزشگران در كشور شكل گيري توسعه دانش متخصصين مرتبط مي باشد.
طباطبائيان خاطر نشان كرد: چهار جريان در يك همكاري بين نسلي وجود.

  • نسل اول حضور تجربه گراياني كه دانش آموختگان خارج كشور بودند.
  • نسل دوم دانش آموختگان داخل كشور بودند كه با مباني مديريت تكنولوژي و نوآوري آشنا شدند.
  • نسل سوم حضور موثر دانش آموختگان داخلي در دولت و دانشگاه هستند كه يكي از نقاط ضعف اين نسل حضور كمرنگ در صنعت است.
  • نسل چهارم نسل فعلي كشور هستند كه با همكاري سه جانبه نسل هاي قبلي خود فرصت شكل گيري صنعت چهارم را ايجاد مي كنند.

طباطبائيان در ادامه به يك سير زماني براي شكل گيري جامعه علمي مديريت تكنولوژي و نوآوري در خصوص اقدامات صورت گرفته پرداخت.

همچنين پيشنهاداتي در مورد برنامه هفتم ارائه داد:

  • انتخاب و ابلاغ مهم ترين اولويت هاي (فرصت ها و مسائل) كشور
  • تدوين نظام مسائل اولويت هاي فوق
  • تهيه برنامه هاي بخشي (رويكرد پائين به بالا)
  • تمركز برنامه هاي بخشي بر حل مسائل كشور (رويكرد بالا به پائين)
  • ايفاي نقش تسهيل گر سازمان برنامه به عنوان صاحب سكوي (platform) برنامه هفتم
  • تشكيل كارگروه هاي تخصصي (ذي مدخل، با تجربه و متخصص) اولويت محور
  • حفظ گروه هاي تخصصي فوق به صورتي رسمي در طول برنامه هفتم

 

در پايان نشست تخصصي رئيس پژوهشكده مطالعات فناوري رياست جمهوري به يك پژوهش خوب كه در مركز تحقيقات سياست هاي علمي كشور انجام شده است اشاره كرد كه در مورد پژوهش، فناوري و نوآوري در برنامه هفتم توسعه توضيح داده است كه در اين خصوص آسيب شناسي عالي صورت گرفته است. 

لازم به ذكر است اين نشست دو ساعته روز سه شنبه ۱۲ بهمن ماه سال جاري در سالن جلسات مركز پژوهش هاي توسعه و آينده نگري با حضور سيد مهدي پاك ذات سرپرست مركز و مديران پژوهشي به شيوه حضوري و مجازي برگزار شد. 


چهارشنبه 13 بهمن 1400 (2 سال قبل )

تاریخ تاسیس مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری به ابتدای مرداد ماه سال 1397 "ه ش" باز می گردد. این مرکز پژوهشی پس از دوران تاسیس و استقرار، اکنون به عنوان یک نهاد مستقل علمی ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مرحله ی تثبیت ماموریت های خود قرار دارد و در این دوره تلاش کرده است با ساختاری چابک و منعطف به عنوان مرکز تخصصی با مطالعه بر دو کارویژه "توسعه و آینده نگری ایران اسلامی" با مشارکت نهاد های علمی کشور به عنوان مشاور علمی و امین دولت جمهوری اسلامی ایران در تمامی سطوح عمل نماید.