زمان، قاتل صنعت ترانزیت کشور
زمان، قاتل صنعت ترانزیت کشور

علي ضيايي، كارشناس اقتصاد‌ بين‌الملل به عنوان طراح  محتوايي ايده اين نشست يكي از اصلي ترين دلايل كاهش چشمگير ترانزيت خارجي كشور را در عدم هماهنگي بين دستگاهي دانست و گفت:وضعيت حال حاضر ترانزيت كشور از سال ۱۳۹۶ با كاهش چشمگيري مواجه شده است و  ريشه هاي اين كاهش را بايد در دو عامل داخلي و خارجي جست و جو كرد.

اين كارشناس اقتصاد حمل و نقل سه مولفه زمان، هزينه و امنيت را از اصلي ترين دلايل شكل گيري يك كريدور ترانزيتي  در ذهن و عمل تجار دانست و افزود: بر اساس اين نگاه مهمترين نقطه ضعف ترانزيتي كشور عدم توجه به مقوله زمان است و اين عدم توجه باعث مي شود تا مزيت رقابتي كشور در بازار ترانزيت با آسيب جدي مواجه شود.

ضيايي در اين نشست كار شناسي كه در حضور نمايندگان دستگاه هاي اجرايي برگزار شد پيشنهادات خود را در چند بند جمع بندي كرد:

-اصلاح رويه هاي مديريتي در سازمان بنادر و دريا نوردي كشور

-بازكردن پرونده جداگانه ترانزيت در ديپلماسي اقتصادي وزارت امور خارجه

-راه اندازي ظرفيت ترانزيتي درياي خزر

-اصلاح مديريت، حكمراني و بهره وري در راه آهن كشور

لازم به ذكر است علي ضيايي، كارشناس اقتصاد‌ بين‌الملل پيش از اين و در حضوص سفر اخير مقام محترم رياست جمهوري به روسيه در باره فرصت هاي ترانزيتي اين سفر به رسانه ها گفته بود: در شرايطي كه تنش هاي روسيه و غرب بر سر اوكراين روز به روز تشديد مي‌شود، سايه اين خطر نيز بر سر روسيه سنگين تر مي شود. در هفته هاي گذشته اوكراين آبراه هاي خود را به روي كشتي هاي روسي مسدود كرد. در صورت وقوع هرگونه درگيري ميان اين كشور و دولت هاي غربي، تنگناهاي دريايي مي تواند فشار قابل توجهي را به ناوگان تجاري روسي وارد كرده و اقتصاد اين كشور را تحت تاثير قرار دهد.

وي در خصوص اهميت كريدور شمال و جنوب افزوده بود: در چنين شرايطي يكي از بهترين راه هاي خلاصي روسيه از اين محدوديت ها ايران است. ايران به واسطه كريدور شمال-جنوب اختيار آن را دارد تا روسيه را از طريق چابهار به دهانه اقيانوس هند متصل كند. اين كريدور راه رهايي روسيه از تنگناهاي دريايي فوق الذكر بوده و در چالش هاي اين كشور در برابر غرب، برگ برنده اي راهبردي خواهد بود. كريدور شمال-جنوب همچنين منافع اقتصادي متعددي را براي ايران به همراه داشته و در كنار آورده هاي ارزي، جايگاه راهبردي ايران را در سطح منطقه افزايش خواهد داد.

لازم به ذكر است اين نشست سه ساعته روز يكشنبه ۱۰ بهمن ماه سال جاري به همت گروه پژوهشي آينده نگري و فناوري هاي نو مركز پژوهش هاي توسعه و آينده نگري با حضور سيد مهدي پاكذات سرپرست مركز ، مديران پژوهشي و همچنين نمايندگان دستگاه هاي مختلف و صاحب نظران متعددي به شيوه حضوري و مجازي برگزار شد.


یک شنبه 10 بهمن 1400 (2 سال قبل )

تاریخ تاسیس مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری به ابتدای مرداد ماه سال 1397 "ه ش" باز می گردد. این مرکز پژوهشی پس از دوران تاسیس و استقرار، اکنون به عنوان یک نهاد مستقل علمی ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مرحله ی تثبیت ماموریت های خود قرار دارد و در این دوره تلاش کرده است با ساختاری چابک و منعطف به عنوان مرکز تخصصی با مطالعه بر دو کارویژه "توسعه و آینده نگری ایران اسلامی" با مشارکت نهاد های علمی کشور به عنوان مشاور علمی و امین دولت جمهوری اسلامی ایران در تمامی سطوح عمل نماید.