در نظر گرفتن ۱۰۰ هزار میلیارد تومان برای جبران اصلاح نرخ کالاهای اساسی در بودجه ۱۴۰۱
در نظر گرفتن ۱۰۰ هزار میلیارد تومان برای جبران اصلاح نرخ کالاهای اساسی در بودجه ۱۴۰۱

به گزارش روابط عمومي مركز، مطالعه بررسي آثار اصلاح سياست ارزي بر كالاهاي اساسي به همت گروه پژوهشي نظام‌هاي نوين برنامه‌ريزي، بودجه‌ريزي و مدل سازي، مركز پژوهش هاي توسعه و آينده نگري منتشر شد.

اين گزارش به قلم دكتر انوشيروان تقي‌پور و نظارت علمي دكتر امير خالصي در ۱۳ صفحه منتشر شده است.

در بخشي از خلاصه مديريتي اين گزارش مي خوانيم: بررسي‌ها نشان مي­ دهد درنتيجه اجراي اين سياست، هزينه خانوارهاي شهري بالاتر از خانوارهاي روستايي افزايش مي­ يابد. به گونه ­اي كه متوسط افزايش هزينه سالانه خانوارهاي شهري براي ۷ دهك پايين درآمدي، سالانه حدود ۷,۴ ميليون تومان و خانوارهاي روستايي سالانه ۵.۵ ميليون تومان است.

براي جبران اصلاح نرخ كالاهاي اساسي، دارو، يارانه نان و خريد تضميني گندم در تبصره ۱۴ لايحه بودجه ۱۴۰۱ حدود ۱۰۰ هزار ميليارد تومان در نظر گرفته شده است و پيش‌بيني مي‌گردد كه در سال ۱۴۰۱ واردات كالاهاي اساسي با نرخ مورد نظر در بودجه محاسبه و يارانه اين كالاها به خانوارهاي هدف پرداخت خواهد شد.

دريافت فايل


شنبه 09 بهمن 1400 (2 سال قبل )

تاریخ تاسیس مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری به ابتدای مرداد ماه سال 1397 "ه ش" باز می گردد. این مرکز پژوهشی پس از دوران تاسیس و استقرار، اکنون به عنوان یک نهاد مستقل علمی ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مرحله ی تثبیت ماموریت های خود قرار دارد و در این دوره تلاش کرده است با ساختاری چابک و منعطف به عنوان مرکز تخصصی با مطالعه بر دو کارویژه "توسعه و آینده نگری ایران اسلامی" با مشارکت نهاد های علمی کشور به عنوان مشاور علمی و امین دولت جمهوری اسلامی ایران در تمامی سطوح عمل نماید.