رویکردهای آینده مناطق آزاد تجاری صنعتی ایران چگونه باشد؟
رویکردهای آینده مناطق آزاد تجاری صنعتی ایران چگونه باشد؟

در ابتداي اين نشست دكتر محمد ولي روزبهان عضو هيئت علمي مركز پژوهش هاي توسعه و آينده نگري گفت: عوامل عدم موفقيت مناطق آزاد كشور در دستيابي به اهداف مورد نظر در دو سطح  دروني و بيروني تقسيم مي شود.

روزبهان افزود: از عوامل اصلي عدم موفقيت ميتوان به نبود شرايط احراز متناسب با مديريت يك بنگاه اقتصادي، نبود زير ساخت هاي اساسي لازم براي توسعه و سرمايه گذاري بخش خصوصي، عدم حضور بانك ها و شركت هاي بيمه و مشاوره بين المللي و همچنين وجود نداشتن اراضي صنعتي كافي براي انجام طرح هاي متنوع، اشاره كرد.

مدير عامل اسبق سازمان منطقه آزاد انزلي همچنين پيشنهاداتي در خصوص، حل مشكلات اين مناطق ارائه داد:

– تصويب روند و راهبرد جامع هر يك از مناطق آزاد در شوراي عالي مناطق آزاد و تخصصي كردن هر يك از مناطق  

- تصويب آيينه نامه ايجاد فضاي رقابتي سرمايه گذاري در مناطق آزاد با هدف حضور بيشتر سرمايه گذاران

- تهيه و پخش برنامه هاي روشنگرانه و مستند با همكاري رسانه ملي در خصوص معرفي بيشتر نقش مناطق

- تسريع در احداث و تكميل تاسيسات زيرساختي پروژه هاي بين المللي ترانزيتي كشور

- تدوين آيين نامه اي در خصوص معافيت مالياتي مناطق آزاد كه در آن براساس روند و راهبرد جامع و اهداف هر يك از مناطق، در قالب برنامه هفتم توسعه به تصويب مجلس شوراي اسلامي برسد.

 

لازم به ذكر است نشست "عملكرد اقتصادي مناطق آزاد ايران و پيشنهاد رويكردهاي آينده" به ميزباني مركز پژوهش هاي توسعه و آينده نگري ، صبح روز سه شنبه ۵ بهمن ماه ۱۴۰۰ درسالن جلسات ساختمان اين مركز به صورت حضوري و مجازي با حضور مديران گروه هاي علمي و ستادي مركز برگزار شد.

 


دوشنبه 04 بهمن 1400 (2 سال قبل )

تاریخ تاسیس مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری به ابتدای مرداد ماه سال 1397 "ه ش" باز می گردد. این مرکز پژوهشی پس از دوران تاسیس و استقرار، اکنون به عنوان یک نهاد مستقل علمی ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مرحله ی تثبیت ماموریت های خود قرار دارد و در این دوره تلاش کرده است با ساختاری چابک و منعطف به عنوان مرکز تخصصی با مطالعه بر دو کارویژه "توسعه و آینده نگری ایران اسلامی" با مشارکت نهاد های علمی کشور به عنوان مشاور علمی و امین دولت جمهوری اسلامی ایران در تمامی سطوح عمل نماید.