یافته های مطالعات پشتیبان و برنامه پساکرونا در خدمت برنامه هفتم توسعه
یافته های مطالعات پشتیبان و برنامه پساکرونا در خدمت برنامه هفتم توسعه

در ابتداي اين نشست دكتر سيد مهدي پاك‌ذات، سرپرست مركز پژوهش‌هاي توسعه و آينده‌نگري ضمن مغتنم بر شمردن فرصت ايجاد شده و تشكر از معاونت سازمان، آمادگي مركز را به منظور پشتيباني انديشه‌اي از سازمان در راستاي حل مسائل كشور اعلام كرده از آقايان غلامي‌نتاج، دكتر گرائي‌نژاد و دكتر محمدي تقاضا داشت تا ماحصل كلان پروژه مطالعات پشتيبان تدوين برنامه پساكرونا ارائه نمايند.

غلامي نتاج اظهار داشت: اين مطالعات به سفارش سازمان برنامه و بودجه طي يك سال و با مشاركت مراكز و مؤسسات پژوهشي كشور، امور تخصصي سازمان برنامه و بودجه، دستگاه‌هاي اجرايي سياست‌گذار، اعضاي هيأت علمي و صاحب نظران حوزه‌هاي تخصصي و اعضاي مركز پژوهش‌هاي توسعه و آينده‌نگري صورت پذيرفته و در حال حاضر مركز آمادگي دارد تا نتايج آن را در آستانه تدوين برنامه هفتم توسعه كشور در اختيار سازمان برنامه و بودجه كشور قرار دهد.

در ادامه دكتر گرائي‌نژاد با ارائه مقدمه‌اي از اهميت پرداختن به موضوع همه‌گيري كوويد-۱۹ و اثرات آن بر بخش‌ها و فرابخش‌ها به عنوان يك مسئله‌ي كليدي در جهان، كلياتي را در خصوص مطالعات پشتيبان تدوين برنامه پساكرونا اعم از مشاركت‌كنندگان در اين مطالعات، كارگروه‌هاي پژوهشي، چگونگي كاربست آن در بودجه‌ريزي و برنامه‌ريزي، فرايند و زمان‌بندي، روش تحقيق بكار گرفته شده، ابتكارات و نوآوري‌هاي اين كلان پروژه، همايش ملي سه روزه، كارگاه‌ها و نشست‌هاي علمي-تخصصي برگزار شده، فرايند تلفيق و و يافته‌هاي هر بخش مطرح نمود.

دكتر محمدي نيز در ادامه: ضمن تبيين اهداف مورد نظر در تهيه‌ي برنامه پساكرونا، اين بخش از مطالعات را به عنوان دستگاه و بستري براي برنامه‌ريزي معرفي نمود. محمدي تأكيد داشت كه اين دستگاه به منظور رفع آسيب‌هاي وارد بر نظام برنامه‌ريزي كشور به خصوص برنامه‌هاي توسعه، از متناسب‌ترين رويكردها و روش‌هاي برنامه‌ريزي تشكيل شده و ماحصل آن تلفيق روش‌هايي از قبيل برنامه‌ريزي هسته‌هاي خط دهنده، برنامه‌ريزي راهبردي و رهيافت آينده‌پژوهي است. وي اشاره داشت يافته‌هاي مطالعات پشتيبان پساكرونا نيز به منظور ارزيابي اين دستگاه برنامه‌ريزي و به عنوان يك نمونه طي سازوكارها و گام‌هايي مشخص، مورد استفاده قرار گرفته تا در حوزه برنامه‌ريزي كشور چه در برنامه هفتم توسعه و چه در موضوع پساكرونا مورد بهره‌برداري قرار گيرد.

در خاتمه اين جلسه دكتر اميريان و دكتر محسني‌پور مشاورين معاونت امور علمي، فرهنگي و اجتماعي سازمان، ضمن قدرداني و ارزشمند برشمرن نتايج اين مطالعات، از همكاري‌هاي آتي ميان مركز و سازمان به مثابه اين كلان پروژه استقبال كرده و تأكيد داشتند كه نتايج هر بخش ازين كلان پروژه در ارتباط با امور ذي‌ربط مورد بهره‌برداري قرار گيرد.


دوشنبه 27 دی 1400 (2 سال قبل )

تاریخ تاسیس مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری به ابتدای مرداد ماه سال 1397 "ه ش" باز می گردد. این مرکز پژوهشی پس از دوران تاسیس و استقرار، اکنون به عنوان یک نهاد مستقل علمی ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مرحله ی تثبیت ماموریت های خود قرار دارد و در این دوره تلاش کرده است با ساختاری چابک و منعطف به عنوان مرکز تخصصی با مطالعه بر دو کارویژه "توسعه و آینده نگری ایران اسلامی" با مشارکت نهاد های علمی کشور به عنوان مشاور علمی و امین دولت جمهوری اسلامی ایران در تمامی سطوح عمل نماید.