تجربیات جهانی را می توان در خدمت تدوین برنامه هفتم توسعه قرار داد
تجربیات جهانی را می توان در خدمت تدوین برنامه هفتم توسعه قرار داد

در ابتداي اين نشست، سيدمحمد شفيعي مديركل آموزش و ترويج مركز و اميرخالصي، مدير علمي نشست، با بيان مطالبي در خصوص برنامه ­ريزي توسعه از سخنرانان نشست دعوت به ارائه مطالب نمودند.

در ادامه دكتر سيد رحيم تيموري مطالب خود را در قالب مطالعه تطبيقي تجاربِ برنامه‌ريزي توسعه در كشورها ديگر تشريح كرد.

مسائل برنامه ­ريزي كشور، تحول برنامه‌ريزي توسعه در جهان معاصر، روند بلندمدت برنامه ريزي، گروه بندي مناطق جهان و بررسي تجربه توسعه در كشورهاي منتخب، تجربه كشورهاي صنعتي غربي در امر برنامه ريزي، تازه صنعتي جنوب شرق آسيا، برنامه ريزي در آسياي جنوب غربي، آمريكاي لاتين و كشورهاي شرق اروپا و در نهايت بحث و جمع­بندي و كاربست يافته هاي مطالعاتي از جمله مواردي بود كه تيموري به آنها اشاره كرد.

 در ادامه نشست، دكتر علاالدين ازوجي، "رئيس سازمان مديريت برنامه ريزي استان تهران"، بحث­ هاي خود را با عنوان رويكردهاي نوين شناسايي بخش‌هاي پيشران در سطح ملي و منطقه‌اي آغاز نمود.

 مهم ترين مباحث ارائه شده توسطه ازوجي را مي توان در موارد همچون رويكردهاي نوين بخش هاي پيشران در جهان در حال توسعه (STED  مروري پيشران­ هاي اقتصادي منتخب چند كشور پيشرو، رويكردهاي نوين احصا پيشران‌هاي اقتصادي، اهميت آموزش در برنامه‌ريزي، مهارت برنامه‌ريزي، سرمايه انساني در فرآيند برنامه­ ريزي توسعه، ارائه چارچوب و پيشنهادها و همچنين ملاحظات برنامه هفتم توسعه كشور اشاره نمود.

بعد از ارائه سخنرانان، برخي از حاضران در نشست به بيان ديدگاه­ ها و سوالات خود پرداختند كه در ادامه سخنران نشست مطالبي را در خصوص پرسش ­ها مطرح شده بيان نمودند. در نهايت خالصي سرپرست امور اقتصاد كلان سازمان برنامه و بودجه كشور و مدير علمي نشست ضمن اشاره به اهميت موضوعات مطرح شده و ضرورت تبيين آنها در جمع نخبگاني، به جمع­بندي مباحث نشست پرداخت.

لازم به توضيح است كه مركز پژوهش‌هاي توسعه و آينده نگري، به عنوان بازوي فكري سازمان برنامه و بودجه كشور، با هدف اصلاح روندها و پيگيري تحقق پژوهش‌هاي روندساز، بررسي ابعاد تدوين برنامه هفتم توسعه را يكي از رسالت هاي خود مي‌داند، بر اين مبنا اين مركز به قصد تبيين ارتباط بايسته‌هاي تدوين برنامه هفتم توسعه، سلسله نشست هايي را با عنوان «شناسايي رويكرد مناسب در تدوين برنامه هفتم توسعه» برگزار مي­ نمايد.

شصتمين نشست علمي-تخصصي با مديريت علمي امير خالصي "سرپرست امور اقتصاد كلان سازمان برنامه و بودجه كشور" و سخنراني دكتر علاالدين ازوجي "رئيس سازمان مديريت برنامه ريزي استان تهران" و دكتر سيد رحيم تيموري "عضو گروه پژوهش توسعه مالي و اقتصاد بين‌الملل مركز پژوهش‌هاي توسعه و آينده‌نگري" از ساعت ۱۰ الي ۱۲ به صورت حضوري و مجازي برگزار شد.

 
 
 

سه شنبه 21 دی 1400 (2 سال قبل )

تاریخ تاسیس مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری به ابتدای مرداد ماه سال 1397 "ه ش" باز می گردد. این مرکز پژوهشی پس از دوران تاسیس و استقرار، اکنون به عنوان یک نهاد مستقل علمی ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مرحله ی تثبیت ماموریت های خود قرار دارد و در این دوره تلاش کرده است با ساختاری چابک و منعطف به عنوان مرکز تخصصی با مطالعه بر دو کارویژه "توسعه و آینده نگری ایران اسلامی" با مشارکت نهاد های علمی کشور به عنوان مشاور علمی و امین دولت جمهوری اسلامی ایران در تمامی سطوح عمل نماید.