دیدار دکتر میرکاظمی با پژوهشگران مرکز
دیدار دکتر میرکاظمی با پژوهشگران مرکز

به گزارش روابط عمومي مركز، روز چهارشنبه ۲۴ آذر، سرپرست، مديران و جمعي از پژوهشگران مركز پژوهش ها در فضاي صميمي مهمان جناب آقاي دكتر ميركاظمي بودند.

در اين نشست صميمي دكتر سيدمهدي پاك ذات سرپرست مركز پژوهش ها طي گزارشي عملكردي آمادگي مركز را در راستاي تحقق نيازهاي پژوهشي سازمان اعلام نمود.

همچنين جناب آقاي دكتر عادل آذر رياست محترم موسسه عالي ضمن ايراد سخناني، اصل پژوهش هاي كاربردي را مورد واكاوي قرار داد.

دكتر سيد مسعود ميركاظمي در ديدار با پژوهشگران مركز پژوهش هاي توسعه و آينده نگري  و موسسه عالي آموزش و پژوهش مديريت و برنامه ريزي كه به مناسبت هفته پژوهش برگزار شد؛گفت: آثار كارهاي پژوهشي اين دو موسسه در آينده بايد بيشتر ديده شود، اين دو مجموعه دو بال مهم سازمان برنامه و بودجه هستند و بايد در تصميم سازي و برنامه سازي كشور نقش هاي مهمي ايفا كنند
معاون رئيس جمهور افزود: در حال حاضر تعداد دانشگاه ها و فارغ التحصيلان دانشگاهي كه تحقيقات و مقالات توليد مي كنند بسيار زياد است، آثار اين اندوخته هاي علمي در سطح ملي نيز بايد ديده شود اما منفي بودن شاخص بهره وري نشان مي دهد پژوهش ها در كشور آنچنان اثربخش نيست.

دكتر ميركاظمي  با اشاره به بودجه ۱۴۰۱ خاطر نشان كرد:  با توجه به تغييرنگرش و نقش پژوهش در تدوين بودجه، برنامه محوري جايگزين رديف محوري شد، پيش نياز برنامه محوري تمركز بر تحقيفات كاربردي و مبتني بر حل مسئله است.  
رئيس سازمان برنامه و بودجه  با بيان اينكه به سرعت در مرزعلم و دانش بايد حركت كرد، يادآور شد: در كشورهايي كه پيشرفت خوبي داشته اند؛ در كنار مراكز تحقيقاتي بخش هاي توسعه گر وجود دارند كه اين تحقيقات را به محصول و نتيجه مي رسانند؛اما اين حلقه مفقوده در بخش هاي مختلف پژوهشي كشور ديده مي شود.  
معاون رئيس جمهور با بيان اينكه درباره پژوهش نياز به مطالعه جدي و اساسي است،افزود: ساختار پژوهش بايد چگونه  باشد ؟خروجي دانشگاه ها و مراكز مطالعاتي چرا اثر بخش نيست؟ بايد تحقيقات مجزايي در مورد مشكلات و نحوه انجام پژوهش بايد شكل بگيرد
وي اضافه كرد:  قبل از انقلاب حوزه ها به گونه اي طراحي شده بود كه ايران حلقه اي از يك زنجيره ديگر باشد.  به عنوان مثال فرهنگ ما  به فرهنگ آمريكايي وصل بود و نيروهاي مسلح حلقه اي از ژاندارم منطقه اي بود و خارج از منطقه نمي توانست كاري انجام دهد، دانشگاه ها به همين صورت وابسته بود،حلقه ها، حلقه هاي تعريف شده براي كشورهاي ديگر بود بعد از انقلاب  به جز در حوزه نيروهاي مسلح  در ساير بخش ها  ساختار قبلي زياد تغيير نكرده است لذا براي بهبود شرايط مطلوب نياز به اقدام اساسي است.


سه شنبه 23 آذر 1400 (2 سال قبل )

تاریخ تاسیس مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری به ابتدای مرداد ماه سال 1397 "ه ش" باز می گردد. این مرکز پژوهشی پس از دوران تاسیس و استقرار، اکنون به عنوان یک نهاد مستقل علمی ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مرحله ی تثبیت ماموریت های خود قرار دارد و در این دوره تلاش کرده است با ساختاری چابک و منعطف به عنوان مرکز تخصصی با مطالعه بر دو کارویژه "توسعه و آینده نگری ایران اسلامی" با مشارکت نهاد های علمی کشور به عنوان مشاور علمی و امین دولت جمهوری اسلامی ایران در تمامی سطوح عمل نماید.