سی و یک استان، یک هدف، یک مسیر؛ پشتیبانی پژوهشی از سازمان برنامه و بودجه
سی و یک استان، یک هدف، یک مسیر؛ پشتیبانی پژوهشی از سازمان برنامه و بودجه

در سومين رويداد از مجموعه برنامه‌هاي آيين نكوداشت هفته (منتهي به روز) پژوهش سال ۱۴۰۰، مركز پژوهش‌هاي توسعه و آينده‌نگري سازمان برنامه و بودجه كشور، ميزبان نمايندگان مراكز آموزش و پژوهش‌هاي‌ توسعه و آينده‌نگري سازمان‌ مديريت و برنامه‌ريزي استان‌ها شد.
در ابتداي نشست، آقاي سيدمحمد شفيعي مدير كل دفتر آموزش و ترويج مركز پژوهش‌هاي توسعه و آينده‌نگري ضمن خوش‌آمدگويي، از سرپرست محترم مركز پژوهش‌هاي توسعه و آينده‌نگري براي ارائه سخنراني در اين نشست دعوت نمودند.
در اين نشست، دكتر سيد مهدي پاك‌ذات، سرپرست مركز پژوهش‌هاي توسعه و آينده‌نگري ضمن عرض خير مقدم به نمايندگان استاني، به جهت‌گيري جديد سازمان برنامه و بودجه كشور اشاره و به افزايش نقش‌آفريني مراكز پژوهشي استاني تأكيد نمودند.
دكتر پاك‌ذات مجموعه خانواده مراكز پژوهشي ملي و استاني سازمان برنامه و بودجه كشور را به عنوان بزرگترين مجموعه پژوهشي كشور معرفي نموده و اشاره داشتند كه مراكز پژوهشي سازمان برنامه و بودجه كشور ضمن دسترسي به داده‌ها و اطلاعات آماري مهم و كلان كشور و بهره‌مندي از توان بالاي كارشناسي و امكان برقراري ارتباط با خبرگان ساير دستگاه‌هاي اجرايي، بايد به بررسي مسائل واقعي و مهم كشور در بالاترين سطح تصميم‌گيري بپردازند. در ادامه نشست، دكتر پاك‌ذات با تأكيد بر اين مهم كه ايجاد الگوي ارتباطي صحيح بين مجموعه‌هاي پژوهشي سازمان با سازمان مادر (سازمان برنامه و بودجه كشور) ضروري است، اشاره داشتند كه مسائل و قيود آن بايد توسط سازمان ارائه شده و مركز پژوهشي سازمان بايد با استفاده از ابزارهاي موجود بتواند به حل مسأله بپردازد و براي تحقق اين مهم بايد سازوكاري طراحي شود كه بتوان از توان ظرفيتي و خبرگاني استاني نيز استفاده نموده و مجموعه مراكز پژوهشي ملي و استاني سازمان بتوانند در كنار هم، وظيفه خطير پشتيباني انديشه‌اي از سازمان برنامه و بودجه كشور را بر عهده بگيرند.
در ادامه، دكتر پاك‌ذات، به معرفي پنج كلان پروژه مركز پژوهش‌هاي توسعه و آينده‌نگري شامل «مطالعات استقرار و پياده‌سازي سند ملي آمايش سرزمين»، «مطالعات پشتيبان تدوين لوايح بودجه سنواتي و اصلاح ساختار بودجه»، «مطالعات پشتيبان تدوين برنامه هفتم توسعه كشور»، «مسئله‌شناسي و ايده‌پردازي در حوزه برنامه و بودجه» و «كاربست‌پذيري يافته‌هاي پژوهشي» پرداخته و از نمايندگان استاني خواستند تا با شركت در كارگروه‌هاي مربوط به كلان‌پروژه‌هاي مطرح شده، ايده‌هاي نهايي در هر كارگروه را به اشتراك بگذارند.
در ادامه، دكتر پاك‌ذات با اشاره به فرمايشات مقام معظم رهبري مبني بر تأكيد رهبري به حل مسائل علمي كشور در كنار توجه به علم و مرجعيت علمي، بر ضرورت حل مسأله اشاره داشته و ايجاد ارتباط بين حلقه‌هاي مختلف زنجيره علم را ضروري دانستند.
دكتر پاك‌ذات، فرآيند علم را به عنوان زنجيره‌اي از حلقه‌هاي مختلف معرفي نموده و حلقه‌ توليد علم را به عنوان حلقه صفر اين زنجيره وظيفه دانشگاه‌ها دانسته و حلقه بعدي را مراكز مطالعاتي (Study Centers) معرفي نموده كه وظيفه جمع‌آوري و ارائه راه‌حل‌هاي گذشته و معرفي وضع موجود را بر عهده دارند و تأكيد نمودند كه در حلقه بالاتر، مراكز پژوهشي (Research Centers) بايد راه‌حل جديد مسائل كلان كشور را ارائه نموده و بتوانند آينده كلان كشور را ترسيم نمايند. در مرحله بالاتر نيز، انديشكده‌ها (Think tanks) بايد دنبال ايجاد تحول در كشور بوده و با استفاده از سه عنصر توانايي، پذيرش و قدرت، بتوانند به كاربست مسائل پرداخته و به اصطلاح مسائل را روي زمين حل نمايند.
اين مدرس دانشگاه در نهايت تأكيد نمودند كه از نگاه مركز، خروجي بايد حل مسأله باشد و لاغير. زيرا، در غير اين‌صورت مراكز پژوهشي اثربخشي لازم را در سيستم تصميم‌گيري كشور نخواهند داشت كه لازمه اين امر مهم پژوهش مسئله‌محور است.
در ادامه، آقاي سعيد غلامي نتايج اميري مدير كل دفتر خدمات پژوهش مركز، به بيان فرآيند نشست پرداخته و مقرر شد در خاتمه نشست امروز، منشور تكريم دانش و اصحاب پژوهش ارائه گردد.
همچنين، دو نفر از نمايندگان مراكز آموزش و پژوهش‌هاي توسعه و آينده‌نگري سازمان‌ مديريت و برنامه‌ريزي استان‌ها ضمن بيان مسائل و مشكلات مراكز پژوهشي استان‌ها، به ارائه نظرات و ديدگاه‌هاي خود در خصوص بهبود و گسترش فعاليت‌ها و نيز همكاري مراكز مختلف پژوهشي پرداختند.


یک شنبه 21 آذر 1400 (2 سال قبل )

تاریخ تاسیس مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری به ابتدای مرداد ماه سال 1397 "ه ش" باز می گردد. این مرکز پژوهشی پس از دوران تاسیس و استقرار، اکنون به عنوان یک نهاد مستقل علمی ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مرحله ی تثبیت ماموریت های خود قرار دارد و در این دوره تلاش کرده است با ساختاری چابک و منعطف به عنوان مرکز تخصصی با مطالعه بر دو کارویژه "توسعه و آینده نگری ایران اسلامی" با مشارکت نهاد های علمی کشور به عنوان مشاور علمی و امین دولت جمهوری اسلامی ایران در تمامی سطوح عمل نماید.