الگوی کشت منطقه‌ای یکی از الزامات تحقق سند ملی آمایش سرزمین
الگوی کشت منطقه‌ای یکی از الزامات تحقق سند ملی آمایش سرزمین

به گزارش روابط عمومي و امور بين الملل مركز پژوهش‌هاي توسعه و آينده‌نگري، در ابتداي اين نشست،  دكتر مسجدي، مدير علمي نشست، ضمن ارائه تعريف آمايش سرزمين، الگوي كشت را به نوعي آمايش سرزمين در بخش كشاورزي دانست.
وي بهره­ برداري بهينه از سرزمين را يكي از اهداف آمايش سرزمين برشمرد و ادامه داد: الگوي كشت به تحقق آمايش سرزمين مهم كمك مي­ كند.
مسجدي در ادامه تاريخچه ­اي از آمايش سرزمين ارائه داد و بر اهميت و ضرورت اجرايي نمودن راهبرد شماره ۵ سند ملي آمايش سرزمين و اهميت ارتباط اين راهبرد با راهبردهاي مربوط به بخش آب و  محيط زيست سند تأكيد كرد.
در ادامه اين نشست علمي، دكتر كاشف توضيحاتي از مدل تلفيق تدوين آمايش ملي سرزمين در افق ۱۴۲۴ ارائه داد و مروري بر راهبردها و اهداف سند ملي آمايش سرزمين با تأكيد بر راهبردهاي مرتبط با بخش كشاورزي داشتند. در نهايت نيز شرحي از سازمان فضايي مطلوب سرزمين در افق ۱۴۲۴ ارائه شد. 
در بخش بعدي نشست دكتر مجتبي پالوج ضمن ارائه تعاريفي از الگوي كشت، به بيان مسأله در اين خصوص پرداخت. افزايش جمعيت و نياز به غذا، توجه به محدوديت منابع طبيعي، ميزان بهره ­روي و ميزان درآمدزايي بخش كشاورزي در كشور و پايداري كشاورزي از جمله مواردي هستند كه در اين خصوص بيان شد. عوامل مؤثر بر الگوي كشت، مؤلفه ­هاي طراحي الگوي كشت و اصول حاكم بر تدوين آن از ديگر مواردي است كه مورد بررسي قرار گرفت. همچنين، اهداف و دلايل عمده توجه به الگوي كشت مطرح شد كه از جمله آن رعايت اصول توسعه پايدار، توجه به توان اكولوژيك، ضرورت افزايش توليد كشاورزي و ارتقاء امنيت غذايي كشور است.
سخنران ديگر نشست دكتر عليرضا نيكويي تجربه ­اي ارزشمند را در زمينه تعيين الگوي كشت در استان اصفهان بيان كرد. اين مدرس دانشگاه، يك مدل برنامه ­ريزي جامع را معرفي و به مدل  تعيين الگوي كشت در سطح دهستان پرداخت.
وي در تشريح اين مدل گفت: اين روش ابتدا به صورت پايلوت براي شهرستان شهرضا استفاده شد. اين مدل بر اساس سناريوهاي مختلف ميزان بارندگي سالانه و با توجه به مؤلفه ­هايي از جمله تقاضا و عرضه محصولات كشاورزي مختلف در سطح منطقه؛ نياز آبي محصولات مختلف و شدت مصرف انرژي مي­ تواند نوع و ميزان سطح زير كشت محصولات كشاورزي مختلف را در سطح دهستان محاسبه و كمبود يا مازاد استان را براي هر محصول و به تفكيك نوع تقاضا (شهري، صنعتي، دامي و غيره) برآورد كند. در نهايت الزامات اجرايي­ سازي الگوي كشت به دست آمده توسط اين مدرس دانشگاه شرح داده شد.
در ادامه جلسه پرسش ­هايي از طرف شركت كنندگان در نشست به ويژه در خصوص ارتباط سند ملي آمايش سرزمين و چگونگي طراحي و اجرا الگوي كشت ملي و منطقه­ اي مطرح شد و سخنرانان به آنها پاسخ دادند. 
در خاتمه آقاي دكتر مسجدي مدير نشست به اهميت تدوين و تصويب الگو­ي كشت ملي و منطقه ­اي اشاره نمود. همچنين برنياز به تهيه دستورالعمل در سطح ملي و شيوه نامه اجرايي استاني شامل تعيين راهكارهاي تشويقي و محدود كننده اجراي الگوي كشت مطلوب تاكيد كردند.
گفتني است مركز پژوهش هاي توسعه و آينده نگري به صورت هفتگي ميزبان نشست هاي تخصصي با محوريت حل مسائل علمي سازمان برنامه و بودجه كشور است. حضور چهره هاي تاثير گذار علمي و رويكرد حل مسئله دو اصل اساسي اين نشست هاي علمي را تشكيل مي دهد.


شنبه 06 آذر 1400 (2 سال قبل )

تاریخ تاسیس مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری به ابتدای مرداد ماه سال 1397 "ه ش" باز می گردد. این مرکز پژوهشی پس از دوران تاسیس و استقرار، اکنون به عنوان یک نهاد مستقل علمی ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مرحله ی تثبیت ماموریت های خود قرار دارد و در این دوره تلاش کرده است با ساختاری چابک و منعطف به عنوان مرکز تخصصی با مطالعه بر دو کارویژه "توسعه و آینده نگری ایران اسلامی" با مشارکت نهاد های علمی کشور به عنوان مشاور علمی و امین دولت جمهوری اسلامی ایران در تمامی سطوح عمل نماید.