گزارش نشست تخصصی برنامه هفتم توسعه
گزارش نشست تخصصی برنامه هفتم توسعه

به گزارش روابط عمومي و امور بين الملل مركز پژوهش‌هاي توسعه و آينده‌نگري، در ابتداي اين نشست، دكتر مسجدي، مدير علمي نشست، ضمن آسيب شناسي برنامه‌هاي پيشين و نقد روش برنامه‌ريزي جامع، به ساختار ناهماهنگ برنامه ­ريزي در تدوين و اجرا اشاره نمود و برنامه‌ريزي مسئله محور را به عنوان رويكرد برنامه هفتم توسعه پيشنهاد كرد.
در ادامه دكتر امير باقري، به عنوان سخنران نخست، ضمن تاكيد بر رويكرد آمايشي در برنامه هفتم توسعه و موضوع محور بودن برنامه، بيان نمود كه چارچوب تدوين برنامه هفتم بايد با سه اقدام اساسي همراه باشد. وي اين سه اقدام چنين گفت: در تدوين برنامه هفتم توسعه بايد چارچوب كلان اقتصادي (به معناي جدول كلان اقتصادي) تهيه و همچنين اهداف تعريف شده براي برنامه توسعه بايد امكان تحقق داشته باشند و در آخر الزامات تحقق اهداف به صورت شفاف در نظر گرفته شود.
باقري همچنين برنامه‌ريزي غلتان را به عنوان رويكرد پيشنهادي برنامه هفتم توسعه مطرح نمودند.
در ادامه اين نشست دكتر داود بهبودي، ضمن آسيب شناسي برنامه‌هاي توسعه در ايران از جهت فرايند برنامه‌ريزي، پيش نياز برنامه‌ريزي، حوزه اجرا و محتواي برنامه‌ريزي، عوامل تحقق رشد اقتصادي را برشمرد و با اشاره بر موانع و مسائل توسعه منطقه‌اي در ايران، بر استفاده از اسناد آمايش سرزمين در تدوين اين برنامه تاكيد كرد.
در بخش آخر نشست، حاضرين پيرامون سوالات و مباحث مطرح شده به بحث و تبادل نظر پرداختند.
لازم به ذكر است هفتمين نشست از سلسله نشست هاي برنامه هفتم توسعه با موضوع «شناسايي رويكرد مناسب در تدوين برنامه هفتم توسعه» در تالار كنفرانس مجازي مركز پژوهش هاي توسعه و آينده نگري روز دوشنبه ۲۴ آبان ماه ۱۴۰۰ از ساعت ۱۰ الي ۱۲ در تالار كنفرانس مجازي مركز پژوهش‌هاي توسعه و آينده نگري برگزار شد و سخنرانان، دكتر امير باقري (معاون اقتصادي موسسه عالي آموزش و پژوهش مديريت و برنامه ريزي رياست جمهوري) و دكتر داود بهبودي (عضو هيئت علمي دانشگاه و رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي استان آذربايجان شرقي) به بيان ديدگاه‌هاي خود پرداختند.
لازم به توضيح است كه مركز پژوهش‌هاي توسعه و آينده نگري، به عنوان بازوي فكري سازمان برنامه و بودجه كشور، با هدف اصلاح روندها و پيگيري تحقق پژوهش‌هاي روندساز، بررسي ابعاد تدوين برنامه هفتم توسعه را يكي از رسالت هاي خود مي‌داند، بر اين مبنا اين مركز به قصد تبيين ارتباط بايسته‌هاي تدوين برنامه هفتم توسعه، سلسله نشست هايي را با عنوان «شناسايي رويكرد مناسب در تدوين برنامه هفتم توسعه» برگزار خواهد كرد.


دوشنبه 24 آبان 1400 (2 سال قبل )

تاریخ تاسیس مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری به ابتدای مرداد ماه سال 1397 "ه ش" باز می گردد. این مرکز پژوهشی پس از دوران تاسیس و استقرار، اکنون به عنوان یک نهاد مستقل علمی ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مرحله ی تثبیت ماموریت های خود قرار دارد و در این دوره تلاش کرده است با ساختاری چابک و منعطف به عنوان مرکز تخصصی با مطالعه بر دو کارویژه "توسعه و آینده نگری ایران اسلامی" با مشارکت نهاد های علمی کشور به عنوان مشاور علمی و امین دولت جمهوری اسلامی ایران در تمامی سطوح عمل نماید.