هم اندیشی گروه پژوهشی آمایش سرزمین، توسعه و توازن منطقه ای با حضور سرپرست محترم مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری برگزار شد.
هم اندیشی گروه پژوهشی آمایش سرزمین، توسعه و توازن منطقه ای با حضور سرپرست محترم مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری برگزار شد.

به گزارش روابط عمومي و امور بين الملل مركز پژوهش‌هاي توسعه و آينده‌نگري، در اين جلسه ضمن آشنايي و معارفه اعضاي گروه و سرپرست محترم مركز، پيرامون فرايند تدوين سند ملي آمايش سرزمين و اقدامات پژوهشي اعضاي گروه، گفتگو و تبادل نظر صورت گرفت.

پيرو مباحث مطرح شده توسط اعضاي گروه، جناب آقاي دكتر پاك­ ذات بر نقش آفريني مركز پژوهش­ هاي توسعه و آينده­ نگري در تدوين برنامه هفتم توسعه تأكيد فرموده و از گروه تقاضا داشتند كه محتواي مورد نظر در حوزه برنامه و برنامه‌ريزي توسعه را، طي جلسه­ اي ارائه نمايند تا بر اين اساس مركز در راستاي ايجاد تحول در برنامه­ ريزي توسعه و همچنين تشكيل ستاد برنامه هفتم نقشي اساسي ايفا نمايد. ايشان همچنين در ادامه سخنان خود برنامه­ هاي ظرفيت محور و قابليت محور را جايگزين برنامه­ هاي فرصت محور قلمداد نموده و تأكيد فرمودند كه اصلاح جهت­ گيري­ ها در اين زمينه پيگيري گردد تا در شرايط تلاطم محيطي كارايي لازم برنامه حفظ شود.

 ايشان ضمن تأكيد بر ميزان اهميت سند ملي آمايش سرزمين و پژوهش­ هاي صورت گرفته توسط اعضاء گروه، دو اصل لازم در تبيين هر پژوهش را، ارائه فرايندها و محتواي خروجي (و يا دستاورد) آن­ها قلمداد نمودند.

سرپرست محترم مركز همچنين در ادامه فرمايشات خود بر پياده‌سازي آزمايشگاه سياست‌گذاري در مركز تأكيد نموده و از اعضاء درخواست داشتند تا در اين زمينه در جلسات آتي هم انديشي صورت پذيرد و بدين طريق با ايجاد چنين سازوكاري، تبعات و پيامدهاي هر سياست در اسناد مختلف از جمله سند ملي آمايش سرزمين مشخص گردد.

در ادامه جلسه نيز اعضاي گروه پژوهشي پيرامون مباحث زير نكاتي را مطرح نمودند:

  • انسجام گروهي در پيشبرد فعاليت‌هاي گروه؛
  • فرايند تدوين برنامه پساكرونا؛
  • اولويت بندي راهبردهاي آمايش سرزمين و بحث اجرايي شدن سند ملي؛
  • تعيين بخش پيشرو در اقتصاد بر مبناي سند ملي آمايش سرزمين؛
  • موضوع شبكه شهرهاي همكار در سند ملي آمايش سرزمين؛
  • عدم تعادل‌هاي منطقه‌اي در ايران و شهر منطقه‌هاي چند مركزي؛

    در بخش پاياني جلسه جناب آقاي دكتر پاك ­ذات ضمن قدرداني از فعاليت­ هاي ارزشمند گروه پژوهشي آمايش سرزمين، توسعه و توازن منطقه ­اي، به تبيين سطوح حوزه پژوهش و وظايف هر سطح به شرح ذيل پرداختند و جايگاه كنوني مركز و چشم ­انداز آن را در اين سلسله مراتب تشريح نمودند:

    حوزه پژوهش:

  • University: توليد علم
  • Study Center: تببين وضع موجود و جمع آوري راه‌حل‌هاي گذشته
  • Research Center: ترسيم آينده و ارائه راه­حل‌هاي جديد
  • Think Tank: حل مسئله با دست‌هاي خالي

 

 

تصاوير


سه شنبه 20 مهر 1400 (2 سال قبل )

تاریخ تاسیس مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری به ابتدای مرداد ماه سال 1397 "ه ش" باز می گردد. این مرکز پژوهشی پس از دوران تاسیس و استقرار، اکنون به عنوان یک نهاد مستقل علمی ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مرحله ی تثبیت ماموریت های خود قرار دارد و در این دوره تلاش کرده است با ساختاری چابک و منعطف به عنوان مرکز تخصصی با مطالعه بر دو کارویژه "توسعه و آینده نگری ایران اسلامی" با مشارکت نهاد های علمی کشور به عنوان مشاور علمی و امین دولت جمهوری اسلامی ایران در تمامی سطوح عمل نماید.