برگزاری اولین جلسه کارگروه پژوهشی ستاد بودجه ۱۴۰۱ مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری
برگزاری اولین جلسه کارگروه پژوهشی ستاد بودجه ۱۴۰۱ مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری

به گزارش روابط عمومي و امور بين‌الملل مركز، در اين جلسه به بررسي نقشه راه مركز براي پشتيباني انديشه ­اي از فرايند تدوين لايحه بودجه ۱۴۰۱ و نيز لوايح بودجه سال‌هاي آتي پرداخته شد. در اين جلسه با تأكيد بر گسترش فعاليت مركز در ستادها و كارگروه‌هاي لايحه بودجه ۱۴۰۱، مقرر شد كه ضمن ادامه فعاليت‌هاي مركز در تحليل لوايح بودجه، نكات مهم و راهبردي در جلسات ستاد بودجه احصاء و گزارش‌هاي مديريتي و سياستي تهيه گردد و نيز طي سازوكارهايي موضوعات و اولويت‌هاي پژوهشي نتيجه محور در بودجه استخراج و در دستور كار مركز براي انجام پروژه‌هاي مطالعاتي براي سال‌هاي آتي قرار گيرد. در ادامه مقرر شد جلسات به صورت هفتگي برگزار شود.

اهم پيشنهادات ارائه شده در خصوص چگونگي افزايش نقش­ آفريني مركز در قبال تدوين لايحه بودجه ۱۴۰۱ به شرح زير بوده است:

  • براي شكل‌گيري نقش مؤثر مركز در قبال بودجه اقدامات بنيادي در برقراري و تقويت ارتباط مركز با سازمان برنامه و بودجه كشور و دستگاه‌هاي اجرايي بايد انجام شود.
  • بر گسترش فعاليت مركز در ستادها و كارگروه‌هاي لايحه بودجه ۱۴۰۱ تأكيد گرديد.
  • جهت‌گيري‌ها و راهكارهاي گزارشات بودجه سال‌هاي قبل مركز كه قابل بكارگيري در لايحه بودجه ۱۴۰۱ مي‌باشد، بايد استخراج گردد.
  • فعاليت‌هاي مركز در تحليل لوايح بودجه مانند سال‌هاي قبل انجام شود و سازوكارهاي اين امر فراهم شود.
  • نكات مهم و راهبردي در جلسات ستاد بودجه احصاء و گزارش‌هاي مديريتي و سياستي تهيه گردد.
  • لزوم دسترسي به آمار و اطلاعات بودجه‌اي به روز و بهنگام براي انجام مطالعات پژوهشي ضروري است.
  • طي سازوكارهايي موضوعات و اولويت‌هاي پژوهشي نتيجه محور در بودجه استخراج و در دستور كار مركز براي انجام پروژه‌هاي مطالعاتي سال‌هاي آتي قرار گيرد.

 

 

گالري تصاوير

 


سه شنبه 13 مهر 1400 (2 سال قبل )

تاریخ تاسیس مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری به ابتدای مرداد ماه سال 1397 "ه ش" باز می گردد. این مرکز پژوهشی پس از دوران تاسیس و استقرار، اکنون به عنوان یک نهاد مستقل علمی ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مرحله ی تثبیت ماموریت های خود قرار دارد و در این دوره تلاش کرده است با ساختاری چابک و منعطف به عنوان مرکز تخصصی با مطالعه بر دو کارویژه "توسعه و آینده نگری ایران اسلامی" با مشارکت نهاد های علمی کشور به عنوان مشاور علمی و امین دولت جمهوری اسلامی ایران در تمامی سطوح عمل نماید.