جلسه معارفه سرپرست مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری برگزار شد
جلسه معارفه سرپرست مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری برگزار شد

به گزارش روابط عمومي مركز پژوهش هاي توسعه و آينده نگري، مراسم توديع و معارفه سرپرست مركز پژوهش‌هاي توسعه و آينده نگري سازمان برنامه و بودجه با حضور دكتر ممبيني معاون كل سازمان برنامه بودجه، دكتر افقهي مشاور و رييس حوزه رياست سازمان برنامه و بودجه، دكتر پاك ذات، سرپرست جديد مركز پژوهش‌هاي توسعه و آينده نگري برگزار شد.
دكتر افقهي در ابتداي اين مراسم با اشاره به سوابق سرپرست جديد مركز پژوهش‌هاي توسعه و آينده نگري گفت: دكتر پاك ذات از مديران موفق و بسيار خوشنام در حوزه پژوهشي اقتصاد هستند و در چند سال اخير، حوزه فعاليت ايشان، پژوهش در اقتصاد كلان بوده است. به طوري كه مقامات عالي كشور از پژوهش‌هاي مطالعاتي گروه‌هاي تحت مديريت وي استفاده فراواني برده اند.
وي افزود: دكتر ميركاظمي اعتقاد دارند همكاراني كه براي مناصب مختلف دعوت مي شوند علاوه بر بار علمي و تجربي، بايد از جنس تحول آفريني و جهادي باشند و متناسب با نياز سازمان متبوع بتوانند توليدات فاخر عرضه كنند.
دكتر افقهي با بيان اينكه مركز پژوهش‌هاي توسعه و آينده نگري ركن اصلي تدوين برنامه هفتم توسعه را در دست خواهد گرفت اظهار داشت: اين مركز براي تحقق تحول، نيازمند توليد اسناد اقناعي، پشتيباني و پژوهشي است تا به دو اصل اساسي يعني توجه به شاخص هاي كلان اقتصادي و آمايش سرزميني كمك كند.
دكتر ممبيني معاون كل سازمان برنامه و بودجه نيز در ادامه اين مراسم با اشاره به مدارج علمي دكتر پاك ذات اظهار داشت: آنچه كه براي مركز پژوهش‌هاي توسعه و آينده نگري به عنوان وظيفه اصلي در نظر گرفته شده، پشتيباني انديشه اي از نظام برنامه ريزي و بودجه ريزي كشور است و در تمام مراكز پژوهشي اين معنا موضوعيت دارد.
وي با بيان اينكه حلقه آخر نظام برنامه ريزي كشور، مبحث بودجه ريزي است؛ افزود: بودجه به عنوان يك ابزار و يك حلقه بايد تحقق دهنده اهدافي باشد كه ما به دنبال آن هستيم.
معاون كل سازمان برنامه و بودجه با بيان اينكه تمام توجه برنامه ريزي بايد در جهت انسان و كرامت انساني باشد ادامه داد: تمام فعل و انفعالات عالم خلقت بايد منتج به يك بستر مناسب براي رشد انسان باشد يعني بسترسازي براي انساني كه مي خواهد خدايي شود. بنابراين بودجه بايد محقق كننده اين فرايند باشد.
دكتر ممبيني با اشاره به اينكه ما در نظام برنامه ريزي مشكل داريم؛ اظهار داشت: اگر بخواهيم بيش از اين پيشرفت داشته باشيم و به سمت رشد و تعالي حركت كنيم حتما بايد به نظام برنامه ريزي توجه شود و نظام برنامه ريزي به معناي واقعي كلمه در فعاليت هاي كشور تجلي پيدا كند.
معاون كل سازمان برنامه و بودجه تاكيد كرد: وظيفه شرعي و قانوني داريم چگونگي تحقق سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي را در نظام برنامه ريزي دنبال كنيم.
دكتر ممبيني با اشاره به اهميت برنامه ريزي در كشور افزود: ما در سازمان برنامه و بودجه مسئول توسعه نيستيم بلكه مسئوليت راهبري توسعه كشور به عهده سازمان برنامه و بودجه است و مركز پژوهش‌هاي توسعه و آينده نگري وظيفه پشتيباني از سازمان برنامه و و بودجه را بر عهده دارد.

 وي افزود: در اداره اجتماع هميشه دو مطلب يا دو واژه مديريتي حاكم است يكي اثربخشي و ديگري كارائي و بهره وري است. اثربخشي، يعني چه انتخابي داشته باشيم؟ و كارائي(بهره وري) يعني چگونه اين انتخاب را انجام دهيم؟ كه دستيابي به اين دو حاصل نخواهد شد مگر از شناخت محيط داخل و محيط بيرون.
معاون كل سازمان برنامه و بودجه گفت: دكتر پاك ذات پيشينه غني از كار علمي و مطالعاتي دارند و اميد داريم با برنامه ريزي مناسبي كه براي پشتيباني انديشه‌اي، از حركت برنامه ريزي و بودجه ريزي كشور انجام خواهند داد در يك بازه زماني مناسب تحولات محسوس و مفيدي را در مركز پژوهش‌هاي توسعه و آينده نگري شاهد باشيم.
دكتر پاك ذات سرپرست جديد مركز پژوهش‌هاي توسعه و آينده نگري نيز در انتهاي اين مراسم با اشاره به انتظارات دكتر ميركاظمي، رييس سازمان برنامه و بودجه از مركز پژوهش‌هاي توسعه و آينده نگري گفت: شعار ما در مركز پژوهش‌هاي توسعه و آينده نگري تحول و اثربخشي در راستاي اهداف سازمان برنامه و بودجه خواهد بود.
وي افزود: شايسته گزيني، عدالت محوري و پرهيز از تغيير و تحولات بيجا از جمله موارد مورد توجه در مركز پژوهش‌هاي توسعه و آينده نگري خواهد بود.
جناب آقاي دكتر پاك‌ذات، سرپرست مركز در جلسه معارفه با اشاره به اولويت‌هاي ابلاغي رياست محترم سازمان برنامه و بودجه كشور به مركز موارد زير را مطرح نمودند:

- تلاش براي اثربخش نمودن سند ملي آمايش سرزمين

- اصلاح ساختار بودجه‌ريزي در لايحه بودجه سال ۱۴۰۱

- همكاري و مشاركت در تدوين برنامه هفتم توسعه

- برنامه‌ريزي و مطالعه درخصوص مهار تورم، رشد اقتصادي و افزايش بهره‌وري

- بسترسازي براي اجرايي نمودن برنامه­ها از طريق تدوين آيين‌نامه‌ها و رويه‌ها و ....

- اهتمام بيشتر به مباحث فناوري‌هاي نو موثر در فرايند توسعه كشور نظير فناوري‌هاي بلاك‌چين و...

- اهتمام به رويكرد ايجاد تحول و اثربخشي مركز در راستاي اهداف سازمان برنامه و بودجه كشور

 

لينك خبر

گالري تصاوير


یک شنبه 11 مهر 1400 (2 سال قبل )

تاریخ تاسیس مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری به ابتدای مرداد ماه سال 1397 "ه ش" باز می گردد. این مرکز پژوهشی پس از دوران تاسیس و استقرار، اکنون به عنوان یک نهاد مستقل علمی ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مرحله ی تثبیت ماموریت های خود قرار دارد و در این دوره تلاش کرده است با ساختاری چابک و منعطف به عنوان مرکز تخصصی با مطالعه بر دو کارویژه "توسعه و آینده نگری ایران اسلامی" با مشارکت نهاد های علمی کشور به عنوان مشاور علمی و امین دولت جمهوری اسلامی ایران در تمامی سطوح عمل نماید.