گزارش سنجش آثار تعدیل قیمت حامل های انرژی در بخش های اقتصادی و خانوارها منتشر شد
گزارش سنجش آثار تعدیل قیمت حامل های انرژی در بخش های اقتصادی و خانوارها منتشر شد

اصلاح يارانه‌هاي انرژي اقدامي بسيار پيچيده و چالشي قابل‌توجه اقتصاد سياسي است. اصلاحات يادشده ازنظر سياسي حساس هستند و نياز به حمايت و همراهي قوي مردم دارد؛ زيرا حذف/ كاهش يارانه‌هاي انرژي افراد آسيب‌پذير جامعه را به‌مراتب بيشتر متأثر مي‌كند. همچنين، رقابت‌پذيري صنايع انرژي‌بر را تضعيف مي‌كند. اصلاح يارانه‌هاي انرژي علاوه حمايت و همراهي مردم، مستلزم نظام اداري كارا، هماهنگي اثربخش فني ميان بخشي و قدرت ارتباطي و مديريت قوي است. به‌بيان‌ديگر، موفقيت اجراي اين سياست درگرو دولت توانمند خواهد بود؛ زيرا چالش‌هاي اين اصلاحات چندوجهي و پايداري آن نيز با ريسك قابل‌توجه مواجه است. با توجه به اهيمت اين موضوع؛ گزارش «سنجش آثار تعديل قيمت حامل‌هاي انرژي در بخش‌هاي اقتصادي و خانوارها» بر اساس رويكرد تعادل عمومي مشخصاً شبه ماتريس حسابداري اجتماعي به سنجش اثرپذيري خانوارها و فعاليت‌هاي اقتصادي در اثر تعديل (افزايش) قيمت (كاهش يارانه‌ها) حامل‌هاي انرژي پرداخته است.
به همين منظور گزارش حاضر در پنج بخش ساماندهي شده است: مقدمه و كليات به ترتيب در بخش‌هاي اول و دوم ارائه‌شده است. بخش‌هاي سوم و چهارم مطالب روش‌شناسي پژوهش و پايه‌هاي آماري و تجزيه ‌و تحليل نتايج را در برمي‌گيرد. بخش پنجم نيز به جمع‌بندي، نتيجه‌گيري و ارائه پيشنهادها اختصاص داده‌شده است.

دريافت فايل


دوشنبه 29 شهریور 1400 (2 سال قبل )

تاریخ تاسیس مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری به ابتدای مرداد ماه سال 1397 "ه ش" باز می گردد. این مرکز پژوهشی پس از دوران تاسیس و استقرار، اکنون به عنوان یک نهاد مستقل علمی ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مرحله ی تثبیت ماموریت های خود قرار دارد و در این دوره تلاش کرده است با ساختاری چابک و منعطف به عنوان مرکز تخصصی با مطالعه بر دو کارویژه "توسعه و آینده نگری ایران اسلامی" با مشارکت نهاد های علمی کشور به عنوان مشاور علمی و امین دولت جمهوری اسلامی ایران در تمامی سطوح عمل نماید.