نشست فصلیِ تابستانه همکاران مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری برگزار شد
نشست فصلیِ تابستانه همکاران مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری برگزار شد

به گزارش روابط عمومي مركز پژوهش‌هاي توسعه و آينده‌نگري، با پايان يافتن دوران فعاليت آقاي دكتر نوبخت به عنوان عضو هيئت علمي گروه پژوهشي توسعه، تأمين مالي و اقتصاد بين‌الملل مركز، به دعوت همكاران مركز در نشستي صميمي از فعاليت‌ها و تلاش‌هاي علمي­ وي تجليل به عمل آمد. همچنين در اين نشست مانند ادوار گذشته، از دانش‌آموزان و دانشجويان ممتاز همكاران مركز نيز تقدير شد.
در نشست تابستانه همكاران مركز كه با حضور جمعي از صاحب‌نظران و پيشكسوتان حوزه برنامه‌ريزي در سالن ياس برگزار شد، دستاوردها و عملكرد مركز بررسي و سپس برخي از حاضرين به ارائه ديدگاه‌ها در خصوص مركز و بيان سابقه همكاري خود با آقاي دكتر نوبخت پرداختند. 
در ادامه بعد از رونمايي از كتاب گزارش عملكرد چهار ساله مركزو اهداء لوح به آقاي دكتر نوبخت از طرف همكاران مركز، ايشان در حسن ختام برنامه به بيان تاريخچه، اهداف، ضرورت و آسيب‌شناسي فرايند كاري گذشته پرداخته و پيشنهاد‌هايي براي برنامه‌هاي آتي مركز ارائه نمودند.
دكتر نوبخت هدف از تأسيس مركز را پشتيباني انديشه‌اي از نظام برنامه‌ريزي و بودجه‌ريزي كشور دانسته و در اين راستا اذعان داشت مركز به عنوان عقل منفصل سازمان بايد در راستاي گره‌گشايي مسائل اساسي توسعه‌اي كشور و بازتاب واقعي و صحيح مباني و عمليات بودجه‌ريزي و برنامه‌ريزي در همه سطوح و همه ذي‌نفعان بكوشد. ايشان با توجه به عملكرد گذشته مركز اشاره داشتند مطالعات سند ملي آمايش سرزمين و تصويب آن در مراجع قانوني از اقدامات اساسي مركز و همچنين از مهم‌ترين اقدامات دولت و نظام ­برنامه‌ريزي كشور در چند دهه اخير است.
در ادامه وي بيان داش سند ملي نيازمند اجماع‌سازي و اقدامات تكميلي و ترميمي است كه مركز بايد اين كار را در دستور فعاليت خود براي آينده قرار دهد تا اين سند مصوب و ارزشمند ابتر نماند و براي برنامه‌ريزي توسعه كشور مفيد واقع شود. اين امر نيازمند آن است تا مطالعات اگر نيازمند به‌روزساني هستند، اقدام و همچنين و به جنبه اطلاع‌رساني و تبيين عمومي آن در بين نخبگان، مسئولان و كارشناسان در آينده توجه خاص شود.
سپس ايشان به مطالعات در خصوص مطالعات الگوي اسلامي- ايراني پيشرفت به عنوان يكي ديگر از دستاوردهاي مهم مركز اشاره كردند و با توجه به تلاش‌هاي صورت گرفته در اين خصوص لازم است تا در برنامه آينده مركز اين مطالعه مورد توجه بوده و ادامه فرايند عملياتي مركز به سمتي باشد تا اين مطالعات نيز در سطوح مختلف برنامه‌ريزي اثرگذاري لازم را داشته و براي اينكه به عنوان مباني و ابزاري براي برنامه‌ريزي باشد مركز بايد اقدامات تكميلي لازم را در دستور كار خود قرار دهد.
دكتر نوبخت در ادامه با عنايت به نقش مهم سازمان برنامه و بودجه كشور در زمينه بودجه‌ريزي، مركز را حامي و پشتيبان فكري و ابزاري براي اقناع و تبيين و روشنگري ذي‌نفعان در همه سطوح دانسته و اشاره كرد كه مركز در اين راستا بايد به صورت جدي مشاركت داشته و سهم خود را در تدوين، تصويب، ارزيابي و روشنگري و تبيين، همچنين در بازانديشي و آسيب‌شناسي تجربيات بودجه‌اي به خوبي ايفا كند و اين مهم بايد ازجمله وظايف مركز در آينده باشد. موضوع ديگري كه ايشان آن را در برنامه‌هاي آتي مركز مهم قلمداد نمودند، مشاركت مركز در تدوين مطالعات برنامه هفتم توسعه كشور است. با عنايت به اينكه نظام برنامه‌ريزي كشور در آستانه تدوين برنامه هفتم توسعه كشور است مركز بايد در اين زمينه كوشش هدفمند داشته و با آسيب‌شناسي و درس ­آموختن از تدوين برنامه‌هاي گذشته كشور و همين‌طور تجربيات ديگر كشورها، اقدام مفيد و كارآمد در اين زمينه لحاظ دارد.
دكتر نوبخت در ادامه با اشاره به مطالعات پژوهشي گسترده‌اي كه در قالب گزارش‌ها، طرح‌ها و سياست‌‌پژوهي در مركز انجام شده، اين اقدامات را اثربخش و قابل تحسين دانسته و ادامه اين فرايند را براي مركز مهم خواندند. در اين راستا به فصلنامه علمي مركز اشاره داشته كه مجوز و درجه علمي آن از مراجع قانوني كشور اخذ و در ادامه فعاليت فصلنامه و ديگر فعاليت مكتوب پژوهشي مركز بايد در راستاي تأمين نيازهاي سازمان برنامه و بودجه كشور به صورت جدي و منسجم پيگيري شود.
علاوه بر موارد مذكور، وي به ساختار سازماني مركز اشاره و بيان داشتند كه مركز با توجه به ماهيت پژوهشي خود نظامي سلسله‌مراتبيِ متفاوت‌ از يك دستگاه اجرايي دارد و به نوعي همه اركان در يك نظام شبكه‌اي در فعاليت پژوهشي مشاركت دارند و در برنامه آتي مركز، گروه‌هاي پژوهشي را نيازمند تقويت و دعوت و مشاركت بيشتر از نخبگان و كارشناسان دانسته تا گروه‌هاي پژوهشي با قوت بيشتر به فعاليت خود ادامه دهند.
دكتر نوبخت با تأكيد بر مواردي چون ارتباط نزديك مركز با سازمان، مشاركت و حمايت علمي هرچه بيشتر مركز در فعاليت‌هاي سازمان، تقويت بدنه علمي مركز با سپاسگزاري از همه همكاران و آرزوي دعاي خير براي  آنها بيانات خود را خاتمه و درنهايت با عكس يادگاري در كنار همكاران به فعاليت رسمي خود در مركز پايان دادند.

 

تصاوير


دوشنبه 22 شهریور 1400 (2 سال قبل )

تاریخ تاسیس مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری به ابتدای مرداد ماه سال 1397 "ه ش" باز می گردد. این مرکز پژوهشی پس از دوران تاسیس و استقرار، اکنون به عنوان یک نهاد مستقل علمی ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مرحله ی تثبیت ماموریت های خود قرار دارد و در این دوره تلاش کرده است با ساختاری چابک و منعطف به عنوان مرکز تخصصی با مطالعه بر دو کارویژه "توسعه و آینده نگری ایران اسلامی" با مشارکت نهاد های علمی کشور به عنوان مشاور علمی و امین دولت جمهوری اسلامی ایران در تمامی سطوح عمل نماید.