چهل و سومین نشست علمی- تخصصی مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری
چهل و سومین نشست علمی- تخصصی مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری

به گزارش روابط عمومي مركز پژوهش‌هاي توسعه و آينده‌نگري، در چهل و سومين نشست علمي- تخصصي مركز پژوهش‌هاي توسعه و آينده نگري، ابتدا جناب آقاي مهندس اميني، مدير علمي نشست، پيرامون محورهاي نشست و اهميت برنامه‌ريزي و تهيه برنامه‌هاي توسعه در كشور، توضيحاتي را مطرح نمودندپيرو سخنان ايشان، جناب آقاي دكتر محمدي، عضو محترم هيئت علمي دانشگاه يزد، به عنوان سخنران نخست، ضمن بيان اهميت موضوع، تشريح گونه بندي نظريه‌هاي برنامه‌ريزي و مقايسه تطبيقي فرايندها در نظريه‌هاي برنامه ريزي، به ارائه توضيحاتي پيرامون رهيافت آينده پژوهي، فرايند آينده نگاري و تجربه اين فرايند در سند ملي آمايش سرزمين پرداختند. سپس جناب آقاي دكتر توفيق، متخصص و صاحب نظر محترم در حوزه برنامه‌ريزي،  ضمن اشاره به انواع روش‌هاي برنامه ريزي، راهكارهاي مناسب جهت تهيه برنامه‌هاي توسعه و بهبود برنامه ريزي در ايران را تشريح نمودند. در ادامه جناب آقاي دكتر بهبودي، رئيس محترم سازمان مديريت و برنامه‌ريزي استاد آذربايجان شرقي، با اشاره به قدمت برنامه‌ريزي در ايران، به ضعف‌هاي جدي در محتواي برنامه‌هاي توسعه پرداختند و به تجربه كشورهاي ژاپن، چين، كره جنوبي و هند و دلايل موفقيت اين كشورها در فرايند توسعه اشاره نمودند. همچنين با تاكيد بر ضرورت بازنگري بر فرايند برنامه‌ريزي، پيشنهاداتي را در اين خصوص مطرح كردند. پس از ايشان، جناب آقاي دكتر ابراهيمي فر، متخصص و صاحب نظر محترم در حوزه اقتصاد و برنامه‌ريزي، به تجربه ۱۲ برنامه توسعه ملي در كشور هند پرداختند و دلايل موفقيت و شكست برنامه‌ريزي در اين كشور  را بيان نمودند.

در ادامه نيز حاضرين در جلسه در خصوص مطالب عنوان شده توسط سخنرانان، به بحث و تبادل نظر پرداختند.

شايان ذكر است كه اين نشست تخصصي، سومين دوره از مجموعه كارگاه ­هاي آموزشي مرتبط با تدوين برنامه پساكرونا در مركز مي ­باشد. برنامه نشست هاي آتي به شرح جدول زير مي­ باشد.

مشاهده مستندات مرتبط با كارگاه ­هاي آموزشي پيشين

متن كامل فايل هاي ارائه شده در اين نشست

گالري تصاوير

 

 

 

 

 

 

 


سه شنبه 31 فروردین 1400 (3 سال قبل )

تاریخ تاسیس مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری به ابتدای مرداد ماه سال 1397 "ه ش" باز می گردد. این مرکز پژوهشی پس از دوران تاسیس و استقرار، اکنون به عنوان یک نهاد مستقل علمی ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مرحله ی تثبیت ماموریت های خود قرار دارد و در این دوره تلاش کرده است با ساختاری چابک و منعطف به عنوان مرکز تخصصی با مطالعه بر دو کارویژه "توسعه و آینده نگری ایران اسلامی" با مشارکت نهاد های علمی کشور به عنوان مشاور علمی و امین دولت جمهوری اسلامی ایران در تمامی سطوح عمل نماید.