روز سوم همایش ارائه یافته های مطالعات پشتیبان تدوین برنامه پساکرونا
روز سوم همایش ارائه یافته های مطالعات پشتیبان تدوین برنامه پساکرونا

روز سوم همايش سه روزه ارائه يافته‌هاي مطالعات پشتيبان تدوين برنامه پساكرونا با خيرمقدم توسط دكتر آزموده اردلان رئيس مركز و با سخنراني استاد دانشگاه تهران و شهردار محترم  كلان‌شهر تهران،‌  دكتر حناچي افتتاح شد.
دكتر آزموده اردلان، ضمن تبريك عيد مبعث حضرت رسول اكرم (ص) و خيرمقدم به حضار، در استقبال از سخنراني  دكتر حناچي گفتند: بي‌شك كلان‌شهر تهران، از اين همه‌گيري تأثير پذيرفته و روند زندگي در شهرها، تغيير خواهد كرد لذا به شايستگي، ميزبان سخنان و پيام شهردار تهران كه استاد معماري دانشكده هنرهاي زيباي دانشگاه تهران هم هستند، غنابخش همايش ما خواهد بود.
دكتر حناچي، در اين سخنراني، با مرور تجربياتي كه در يك سال گذشته شهر تهران گريبانگير همه‌گيري كرونا بود، تصويري از اثرات اين پديده و موارد احتمالي پيش‌روي شهر و مديريت شهري ارائه دادند. ايشان با اشاره به پيك ۸۴۳ هزار نفر ابتلاي جهاني كه در ۳۰ آذر ۱۳۹۹ اتفاق افتاد و اينك به زير ۳۰۰ هزار ابتلا كاهش يافته است با اين وجود،‌ تا واكسيناسيون به اندازه ۷۰درصد جامعه تأمين نشود، رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي، تنها راه پيش‌رو است، اين درحالي است كه كل واكسن‌هاي توزيع شده در جهان تا امروز،‌ ۳۲۰ ميليون دوز است و هنوز ۱درصد جمعيت جهان هم واكسيناسيون، انجام نشده است.
استاد دانشكده معماري دانشگاه تهران به برشمردن ويژگي‌هاي سه پيك همه‌گيري كرونا در ايران، افزود: با وجود رعايت فاصله‌ اجتمعي، نگراني اصلي، افسردي ناشي از همه‌گيري كرونا است و در پاسخ به اين تهديد،  اقدامات شهرداري تهران معطوف به امر اجتماعي و ايجاد و ارتقاء شادابي شهر و شهروندان است كه از جمله اقدامات ما، ‌مي‌توان به برنامه‌هاي برج ميلاد بدون تماشاچي اشاره كرد كه در مواردي تا ۳ ميليون نفر بازديد آنلاين داشته‌اند.
شهرداري تهران با ارائه آمار اقتصادي شهر تهران از جمله استفاده ۵۰ درصدي از ظرفيت مترو تهران، از كاهش ۴۰ درصدي مجموع درآمدهاي شهر تهران خبرداد. ايشان با استناد به گزارش اكنونوميكس،‌ تأثيرات كوويد۱۹ بر قيمت ها را براي تهران،‌ افزايش رتبه اول را داشته است كه اثرات تحريم ظالمانه آمريكا، از عوامل فزاينده آن بوده است.  در پايان ايشان، اقدامات اجتماعي شهرداري تهران و همچنين پژوهش‌هاي انجام شده را معرفي كردند كه از مهمترين آنها، حركت به سمت ارائه خدمات الكترونيك بر بستر اپليكيشن تهران من بود كه حدود ۳ ميليون نفر كاربر جذب كرده است. ايشان تاكيد كرد: خدمات‌رساني در سال ۱۴۰۰ نيز ادامه خواهد داشت تا با واكسينه شدن مردم عزيز شاهد ريشه كن شدن اين ويروس از سطح شهر تهران و كل كشور باشيم.
 پس از اين افتتاحيه، همايش  ارائه يافته‌هاي مطالعات پشتيبان تدوين برنامه پساكرونا با سخنراني هاي نشست اول كه با مديريت جناب آقاي ساسان زاهدي ، معاون محترم امور راه و ترابري و مديريت عمران شهري و روستايي سازمان برگزار مي­ شود پي‌گرفته شد. در اين نشست، آقاي دكتر سبوحي،‌ استاد محترم دانشگاه شريف، نتايج بخش انرژي را ارائه كردند و ظرفيت انباشت سرمايه ناشي از بهره‌وري به ميزان ۱۰۵ ميليارد دلار در ده سال گذشته خبردادند كه متأسفانه،‌ از جمله ‌فرصت‌هاي  از دست رفته اين بخش بوده است. سپس جناب آقاي دكتر محمدي، استاد دانشگاه يزد و پژوهشگر مركز، نتايج مطالعات بخش سكونتگاه،‌مسكن و حمل و نقل  را ارائه كردند. 
پس از استراحتي كوتاه، نشست دوم با مديريت جناب آقاي دكتر جعفري‌نژاد رئيس محترم امور فرهنگ،‌ گردشگري و ورزش سازمان برنامه و بودجه كشور شروع شد كه در آن سه سخنراني ارائه شد. در سخنراني اول،‌ جناب آقاي سلگي از پژوهشگاه فرهنگ و هنر و ارتباطات، نتايج مطالعات بخش فرهنگ را ارائه كردند.  سخنران دوم نشست جناب آقاي دكتر قراخانلو رئيس محترم آكادمي ملي المپيك ايران بودند كه نتايج مطالعات بخش ورزش را ارائه كردند  سپس دكتر باصولي، معاون محترم مماهنگي و امور مجلس جهاد دانشگاهي، نتايج مطالعات بخش گردشگري را ارائه نمودند و بعد از جمع بندي نشست مراسم اختتاميه همايش برگزار شد. در سخنراني اختتاميه، كليپي از سخنراني‌هاي انجام شده پخش شد و از مشاركت كنندگان اين پژوهش‌ها قدرداني شد. 
قابل ذكر است كه  فايل ­هاي ارائه شده اين نشست­ ها در صفحه اختصاصي همايش سايت مركز به آدرس www.dfrc.ir در دسترس هستند.

 
 
 
 

دوشنبه 18 اسفند 1399 (3 سال قبل )

تاریخ تاسیس مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری به ابتدای مرداد ماه سال 1397 "ه ش" باز می گردد. این مرکز پژوهشی پس از دوران تاسیس و استقرار، اکنون به عنوان یک نهاد مستقل علمی ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مرحله ی تثبیت ماموریت های خود قرار دارد و در این دوره تلاش کرده است با ساختاری چابک و منعطف به عنوان مرکز تخصصی با مطالعه بر دو کارویژه "توسعه و آینده نگری ایران اسلامی" با مشارکت نهاد های علمی کشور به عنوان مشاور علمی و امین دولت جمهوری اسلامی ایران در تمامی سطوح عمل نماید.