ضرورت تعیین ‌پراکندگی هنرستان‌ها ‌براساس سند آمایش سرزمینی
ضرورت تعیین ‌پراکندگی هنرستان‌ها ‌براساس سند آمایش سرزمینی

مهرداد كاشف، سرپرست گروه پژوهشي آمايش سرزمين، توسعه و توازن منطقه‌اي سازمان برنامه‌وبودجه در گفت‌وگو با پانا درباره نحوه گسترش هنرستان‌ها در سند آمايش سرزميني گفت: «در سطح ملي اين سند دو بحث داريم يكي سكونتگاهي و ديگري فعاليتي است. وقتي بحث از سكونتگاه مي‌شود، عملاً سطوح مختلف شهرها بررسي مي‌شود. مكان‌هايي كه براساس ويژگي‌هايي كه دارند بايد جوابگوي نيازهايي باشند و توزيع خدماتي كه وجود دارد براساس اين سطوح انجام مي‌شود.»

براساس سطوح دسته‌بندي‌شده سند، بايد خدمات ارائه داده شود

وي افزود: «يكي از سطوحي كه وجود دارد، سطح يك است. اكنون ۱۳ شهر سطح يك داريم كه به‌صورت منظومه‌هاي منطقه‌اي پوشش داده مي‌شود. اين موضوع بدين معناست كه اگر ما شهري در سطح يك داريم، نياز به خدمات سطح يك داريم و بايد مدرسه و دانشگاه‌هاي سطح يك داشته باشيم.»

سرپرست گروه پژوهشي آمايش سرزمين، توسعه و توازن منطقه‌اي سازمان برنامه و بودجه اظهار كرد: «از سوي ديگر وقتي در افق ۱۴۲۴، آمايش سرزميني مشخص شد يك فعاليتي در كجاي اين سرزمين بايد شكل بگيرد پس همه بحث‌هاي دانشگاه‌ها و مراكز آموزش فني و حرفه‌اي براساس آن فعاليت‌ها بايد شكل بگيرند.»

كاشف گفت: «اگر بحث خودرو را در يزد و كرمان داريم بايد سيستم آموزشي ما اعم از آموزش و پرورش و آموزش عالي به آن سمت بروند كه فناوري را در آن مكان‌ها فراهم كنند. در شرايط كنوني نياز است دانشگاه‌هاي ما در غرب و شمال غرب باشند و شبكه همكاري كه در آمايش سرزميني تعريف شده چراغ راهي است تا خدمات شكل گرفته را براساس آن تقسيم‌بندي كند ولي اكنون همه‌چيز به‌صورت پراكنده است از هنرستان و مراكز فني و حرفه‌اي گرفته تا دانشگاه‌ها.»

در سند آمايش سرزمين مشخص شده كدام بخش كشور چه شغلي نياز دارد

كاشف با اشاره به اهميت‌دادن وزارت آموزش و پرورش به آمايش سرزمين در برنامه‌ريزي محتوايي هنرستان‌ها و مراكز فني و حرفه‌اي گفت: «در سند ملي آمايش سرزميني مشخص شده كدام بخش از كشور شبكه همكار كشاورزي، صنعتي و گردشگري داريم و براساس آن توزيع فعاليت‌هاي‌ آموزشي مانند رشته تحصيلي يا هنرستان و دانشگاه تعريف مي‌شود. بر اين اساس در آن مكان يا بايد مراكز آموزشي مانند هنرستان و مدرسه و دانشگاه را تكميل يا به‌روز كند. اين موضوع در سند آمايش سرزميني دقيقاً مشخص شده است. بايد سطح عملكردي و خدماتي كه در شهرها و مناطق وجود دارد، چراغ راه آموزش و پرورش باشد و براين اساس توزيع فعاليت آموزشي خود را داشته باشد.»

دريافت لينك خبر 


دوشنبه 28 شهریور 1401 (1 سال قبل )

تاریخ تاسیس مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری به ابتدای مرداد ماه سال 1397 "ه ش" باز می گردد. این مرکز پژوهشی پس از دوران تاسیس و استقرار، اکنون به عنوان یک نهاد مستقل علمی ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مرحله ی تثبیت ماموریت های خود قرار دارد و در این دوره تلاش کرده است با ساختاری چابک و منعطف به عنوان مرکز تخصصی با مطالعه بر دو کارویژه "توسعه و آینده نگری ایران اسلامی" با مشارکت نهاد های علمی کشور به عنوان مشاور علمی و امین دولت جمهوری اسلامی ایران در تمامی سطوح عمل نماید.