-
بررسی آییننامهها و دستورالعملهای برنامه هفتم پیشرفت
-
بررسی عوامل موثر بر افزایش تصادفات و تلفات جادهای و سوانح رانندگی و دادهکاوی تلفات انسانی
-
سازماندهی و بازآرایی فضایی آموزش عالی کشور
-
به روز رسانی سند ملی آمایش سرزمین
-
انجام مطالعات مناطق آزاد به عنوان نواحی پیشران اقتصادی کشور
-
اصلاح ساختار بودجه و پیاده سازی نظام یکپارچه مدیریت اطلاعات مالی دولت (IFMIS)
مرتضي مهرعليتبار، عضو هيات علمي مركز پژوهشهاي توسعه و آيندهنگري سازمان برنامهوبودجه در گفتوگو با پانا درباره اهميت آموزش اقتصاد به دانشآموزان گفت: «در مدارس ما درسهاي مختلف تاريخ يا علوم اجتماعي در همه مقاطع تدريس ميشود اما درس اقتصاد ظاهراً هنوز اهميتش بهاندازه ساير دروس براي همه ثابت نشده كه اين نكته مهمي است و بايد مورد توجه قرار گيرد.»
چرا اقتصاد مانند تاريخ و جغرافيا مشمول ضرورت تدريس نشده است
مهرعليتبار اظهار كرد: «درواقع بايد بررسي شود كه ضرورت داشتن آن درسها چيست و چرا اقتصاد مشمول آن ضرورتها براي تدريس در همه مقاطع نشده است. اقتصاد هم وزن علوم اجتماعي، تاريخ و جغرافيا است و مبناي مشخصي وجود ندارد كه چرا درسي را داريم و درسي را در محتواي مورد تدريس آموزش و پرورش نداريم.»
عضو هيات علمي مركز پژوهشهاي توسعه و آيندهنگري سازمان برنامهوبودجه گفت: «بهطوركلي داشتن سواد مالي براي دانشآموز مهم است و ضرورت اين است كه در شرايط حاضر كه سرعت انتقال دانش در دنيا تا اين حد بالا رفته است، درس اقتصاد كه با سواد مالي دانشآموز درگير است مورد توجه قرار گيرد.»
آموزش اقتصاد را به دوران تحصيل در دانشگاه واگذار نكنيم
مهرعلي تبار افزود: «در عصر حاضر كه سرعت انتقال دانش تا اين اندازه بالاست و بحث اقتصاد مقاومتي مورد توجه است جاي خالي آموزش اقتصاد آن هم به صورت كاربردي براي دانش آموزان به چشم ميخورد.»
وي افزود: «نسل فعلي هميشه چند گام جلوتر هستند و حالا اگر قرار باشد آشناييشان با اقتصاد تازه درزماني اتفاق بيافتد كه وارد دانشگاه شدهاند، پذيرش نخواهند داشت زيرا ضرورت اين مهم براي شان جا نيافتاده است. اين درحالي است كه اگر از همان دوران ابتدايي زمينه آشنايي دانش آموزان با اقتصاد را فراهم كنيم قطعاً سواد مالي بخش مهمي از زندگياش ميشود. البته قرار نيست چندان مباحث پيچيده به دانشآموز آموزش داده شود. در حدي كه وقتي وارد جامعه شد بتواند گليم خودش را از آب بكشد خوب است.»
مهرعلي تبار با اشاره به اينكه اقتصاد بايد سادهسازي شود و متناسب با شرايط سني هر دورهاي آموزش داده شود، عنوان كرد: «موضوعي كه در سادهسازي اقتصاد براي آموزش مهم است اين است كه آموزش و پرورش و اقتصاددانها همكاري متقابلي با هم داشته باشند.»
اهميت همكاري اقتصاددانها و آموزش و پرورش
وي افزود: «در اين موضوع يك كفه ترازو آشنايي اقتصاددانها با آموزش و پرورش است كه دغدغه اين مهم را داشته باشند و كفه ديگر ترازو آموزش و پرورش است كه پذيرش اين مهم را داشته باشد و از اقتصاددانها كمك بگيرد. مدرسان آموزش و پرورش بايد بتوانند اقتصاد را در سطح دانشآموزي ساده كنند و آموزش بدهند.»
اين كارشناس اقتصادي عنوان كرد: «اهميت ديگر همكاري اقتصاددانها و آموزش و پرورشيها در موضوع بودجه است كه بر كيفيت آموزش اثرگذار خواهد بود.»