-
بررسی آییننامهها و دستورالعملهای برنامه هفتم پیشرفت
-
بررسی عوامل موثر بر افزایش تصادفات و تلفات جادهای و سوانح رانندگی و دادهکاوی تلفات انسانی
-
سازماندهی و بازآرایی فضایی آموزش عالی کشور
-
به روز رسانی سند ملی آمایش سرزمین
-
انجام مطالعات مناطق آزاد به عنوان نواحی پیشران اقتصادی کشور
-
اصلاح ساختار بودجه و پیاده سازی نظام یکپارچه مدیریت اطلاعات مالی دولت (IFMIS)
يدالله ديوسالار، اقتصاددان و پژوهشگر مركز پژوهش توسعه و آيندهنگري سازمان برنامه و بودجه كشور در گفتوگو با پانا درباره اهميت تربيت اقتصادي دانش آموزان اظهار كرد: «توانايي مديريت اقتصادي در زندگي شخصي و حرفهاي وابسته به دانش و مهارتي است كه از سنين اوليه كودكي شكل ميگيرد. آمارتياسن برنده جايزه نوبل اقتصادي، بر اين باور است كه يادگيري سواد مالي در دوره كودكي، نسل آينده جامعه را براي زندگي با توانايي مالي مطلوب آماده ميسازد.»
دانش آموزان بايد با موازين و استاندارهاي مالي آشنا باشند
ديوسالار گفت: «امروزه يادگيري اصول مالي و اقتصادي براي هر دانشآموز امري ضروري و اجتنابناپذير است و نسل دانشآموزان امروز بايد با موازين و استاندارهاي مالي آشنا باشد؛ بهخصوص در شرايط اقتصادي كشور كه با مشكلات عديده اقتصادي روبهرو است، يك دانشآموز بايد اهميت سرمايهگذاري، پسانداز، نرخ بهره، بازار سرمايه و بازارهاي موازي را دريابد و در زندگي خود به كار بندد. بنابراين بايد فرهنگ پسانداز كردن، سرمايهگذاري و ارزش واقعي پول را از كودكي به فرزندان آموزش داد؛ خصوصاً در كشور ما كه رعايت اصول اقتصادي يكي از اركان مهم زندگي براي موفقيت و گاهي رسيدن به برخي آرزوها خواهد بود.»
آموزش مهارت اقتصادي بهمنظور كارآفريني حائز اهميت است
پژوهشگر مركز پژوهش توسعه و آيندهنگري سازمان برنامه و بودجه درباره مهمترين اهداف آموزش اقتصاد در دوران مدرسه عنوان كرد: «بهطوركلي، آموزش اقتصاد در دوران مدرسه باهدف درك مفاهيم مالي و اقتصادي، دروني سازي ارزشهاي اخلاقي در عرصههاي اقتصادي مانند كار و تلاش، كسب حلال، انصاف و عدالت، برخورداري از تواناييهاي و نگرشهاي اقتصادي در ارتباط با خانواده، جامعه و محيط كار و تأكيد بر داشتن صلاحيت و مهارت اقتصادي بهمنظور كارآفريني حائز اهميت است.»
ديوسالار درباره مسائل و شاخصهاي آموزش اقتصاد در مدارس و دوره پيش از دانشگاه گفت: «براي آموزش اقتصاد در مدارس و دوره پيش از دانشگاه چند شاخص بايد مدنظر قرار گيرد كه اولين و مهمترين مسئله در آموزش دوران مدرسه معلم است. معلم بايد ابتدا مباني علم اقتصاد و ضرورت آن را دريابد، تا بتواند آن درس را به شايستگي تدريس كند. در حوزه تدوين متن درسي كه اولويت دوم مسئله آموزش اقتصاد است نيز ميبايست اقدامات قابلتوجهي صورت پذيرد، نحوه ارائه و شيوه تدريس ازجمله شاخصهاي ديگر آموزش اقتصاد در مدرسه است كه با روش صحيح آموزش ميتوان مفاهيم اقتصاد را بهخوبي تبيين كرد.»
كنار هم قرار گرفتن متخصصان آموزش اقتصاد، معلمان و كارآفرينان و مديران بخش خصوصي در مدارس اهميت دارد
اين كارشناس اقتصادي درباره هدف از تربيت اقتصادي دانش آموزان اظهار كرد: «كنار هم قرار گرفتن متخصصان اقتصاد، معلمان و كارآفرينان، مديران مدارس و مديران شركتهاي خصوصي براي آموزش اقتصاد در مدارس حائز اهميت است، زيرا دانشآموز ديروز در كنار پدر و مادر در زمين كشاورزي، حجره پدر، كارگاه و ... اين سواد اقتصادي را به دست ميآورد و از نوجواني دست به كار و توليد ثروت ميزد. اما سبك زندگي امروزي متفاوت شده است و مستلزم نوعي برنامهريزي براي نيل به هدف تربيت اقتصادي براي خروجيهاي نهاد آموزش هستيم.»
وي افزود: «اگر هدف اصلي آموزش اقتصاد، بهبود سواد اقتصادي در اكثر دانش آموزان باشد، آموزش اقتصاد نبايد تا قبل از ورود به دانشگاه به تأخير انداخته شود زيرا اكثريت دانش آموزان، دوره ابتدايي را چه با موفقيت بسيار زياد يا بسيار كم ميگذرانند حال ممكن است در اين ميان، عدهاي از آنان هرگز وارد دوره متوسطه نشوند و از ميان كساني هم كه وارد دوره متوسطه ميشوند تعداد كمتري وارد دانشگاه با رشته اقتصاد خواهند شد. بنابراين گذشت زمان و تمركز بر آموزش اقتصاد در پايههاي بالاتر سبب از دست دادن يادگيرندگان و توانمندسازي آنان در امر آموزش اقتصاد خواهد شد. ازاينرو، مهم است كه آموزش از دوره ابتدايي وارد محتواي كتب درسي دانش آموزان شود.»
ايجاد دانش و نگرش اقتصادي در دانش آموزان يكي از پيشنيازهاي گذار از اقتصاد نفتي به اقتصاد دانشبنيان است
اين اقتصاددان درباره اهميت آشنايي جوانان با اقتصاد در مسير اقتصاد دانشبنيان اظهار كرد: «تجربه كشور ايران در يك دهه اخير و روند كند ورود فرهنگ دانشبنيان به عرصه اقتصادي و وجود فاصله ميان صاحبان علم و فناوري و اقتصاد نشان ميدهد كه اصلاح فرهنگ و نگرش اقتصادي و علمي جامعه بهخصوص در بين جوانان يكي از زيرساختهاي اساسي و الزامات پايه براي موفقيت كشور در عرصه اقتصاد دانشبنيان و دستيابي به اهداف در حوزه گذار از اقتصاد نفتي به اقتصاد دانشبنيان و تحقق اقتصاد مقاومتي است.»
وي افزود: «نوآوري و اتكا به دانش يكي از راههاي اصلي براي برخورد با مسئله كمبود منابع و همچنين استفاده بهينه از منابع محدود است. ازاينرو، آموزش اقتصاد به جوانان باهدف تبيين مفاهيم اقتصاد دانشبنيان و گفتمان علم و فناوري، درك و آشناسازي فرصتهاي ناشي از كسبوكارهاي نوين و توسعه فرهنگ كارآفريني در بين دانشآموزان و نوجوانان، فرهنگسازي توليد ثروت و حل مسائل جامعه با تكيه بر نوآوري و كسبوكارهاي نوين، تشويق و جهتدهي نوجوانان و جوانان براي ورود به فضاي خلاقيت و كسب مهارت كارآفريني، هدايت مسئولان آموزش عالي و آموزش و پرورش به شناسايي و كشف استعدادها و هدايت استعدادها به سمت فناوري و اقتصاد دانشبنيان ضروري بوده و براي موفقيت در بنا نهادن يك اقتصاد مبتني بر دانش اجتنابناپذير است.»