چرا پژوهش ها مسائل را حل نمی کنند؟
چرا پژوهش ها مسائل را حل نمی کنند؟

در ابتداي اين جلسه دكتر محمد تقي دشتي عضو هيئت علمي و رئيس مركز پژوهشي مبنا در نشستي با عنوان"پژوهش مساله­محور و راهبردگرا"به ارائه يافته­ها و تاليفات خود در مركز پژوهشي مبنا و همچنين ارائه راهكار جهت مساله­محور نمودن نظام مند پژوهش­ها پرداختند.

در ادامه دكتر دشتي به يكسري موانع و موارد كليدي اشاره كرد و افزود:

از جمله موانعي كه ميتوان همچون، عقب ماندگي در روش پژوهش و قالبي و شكلي شدن پژوهش ها و لزوم تحول در اين عرصه، پژوهش و نويسندگي علم، فن و هنري است براي كشف و بيان حقايق و انتقال تحليل ها، دانش و عقايد، مساله محور نبودن اغلب پژوهش ها به صورت خوشبينانه تا ۱۲درصد و غلبه فرهنگ شفاهي بر فرهنگ كتابت و نويسندگي در ميان ايرانيان، اشاره كرد.

وي ادامه داد: ۱۲ درصد پژوهش ها نهايتا مساله محور هستند، درحالي كه ميبايست ۸۰درصد آنها مساله محور و ۲۰درصد آن بنيادي و نظري باشند. براي مثال در علوم پزشكي، يك پژوهشگر ممكن است روي اثرات دارو و يا تاريخ طب در قالب بنيادي تحقيق كند، و پژوهشگر ديگري آزمايشگاه داشته باشد و شرايط بيمار را سنجش و بررسي كند و نتيجه را براي درمان و تجويز به پزشك ارسال كند

دشتي افزود: در حال حاضر نياز است پژوهشگر در قالب گروه يا فردي توانايي انجام تمامي اين مراحل تا تجويز نسخه را داشته باشد كه اين كار با روشSPMقابل تحقق است.

ايشان خاطر نشان كرد: روش ديگري نيز جديدا در دنيا ارائه شده به نامPDIA كه آن را به بيمارستان ميتوان تشبيه كرد كه طي رفت و برگشت پژوهش­ها ميان پژوهشگر و نهاد متولي، آن دستگاه را درگير انجام آن مي­كند.به نوعي بيمار را بستري و تحت نظر مي­گيريم تا بهبودي كامل حاصل شود.

دكتر دشتي گفت: چرا پژوهش هاي ما حل مساله نميكند؟

عدم اتصال نهاد علم به صنعت و پژوهش به اجرا؛ (از انتخاب موضوع پژوهش گرفته تا شناسايي مسائل، انجام مراحل پژوهش تا حل مساله)

مقدمه اين كار مساله محور كردن پژوهش هاست و دو روش براي اين كار وجود دارد كه بايد مراكز پژوهشي اتخاذ كنند تا امكان اثربخشي و اجرايي سازي پژوهش باشد.

الف. روشSPM: روش مساله محور راهبردگرا

ب. روشPDIA: روش انطباق مداوم مساله محور

دكتر دشتي راهكاري در اين خصوص مطرح كرد و گفت: راهكار افزايش اثربخشي مساله محور شدن پژوهش است كه طبق ۲روش پيشنهاديSPMوPDIAطبق گام­هاي ارائه شده مي­توان آن را محقق كرد.

در ادامه نشست نيز چند تن از متخصصين و حاضرين در جلسه نظرات و سوالات خود را مطرح كردند.

در خاتمه سيد محمد شفيعي، مدير كل دفتر آموزش مركز پژوهش­هاي توسعه و آينده‌نگري بيان داشت: ضمن تشكر ازحضور و استقبال كم نظير مخاطبين در سراسر كشور در اين نشست، اين مركز با برگزاري سلسله نشست هاي علمي-تخصصي به دنبال فراهم ساختن زمينه لازم براي برخورداري از ظرفيت صاحب نظران، برقراري ارتباط علمي با دانشگاه ها، مراكز پژوهشي دستگاه هاي اجرايي و انديشگاهي و دريافت ديدگاه هاي متنوع صاحب نظران به عنوان بازوي فكري سازمان برنامه و بودجه كشور، ابراز اميدواري كرد كه بتوان خروجي‌ها و بازخوردهاي مناسبي از اين بحث‌هاي منظم هفتگي براي سياست گذاران و تدوين گران بدست آورد. اين نشست سراسري هفته سوم فروردين ماه سال ۱۴۰۱ برگزار شد.

 

دريافت لينك 

 


جمعه 26 فروردین 1401 (2 سال قبل )

تاریخ تاسیس مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری به ابتدای مرداد ماه سال 1397 "ه ش" باز می گردد. این مرکز پژوهشی پس از دوران تاسیس و استقرار، اکنون به عنوان یک نهاد مستقل علمی ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مرحله ی تثبیت ماموریت های خود قرار دارد و در این دوره تلاش کرده است با ساختاری چابک و منعطف به عنوان مرکز تخصصی با مطالعه بر دو کارویژه "توسعه و آینده نگری ایران اسلامی" با مشارکت نهاد های علمی کشور به عنوان مشاور علمی و امین دولت جمهوری اسلامی ایران در تمامی سطوح عمل نماید.