پژوهش با موضوع شناسایی یارانه‌های بخش کشاورزی ایران منتشر شد
پژوهش با موضوع شناسایی یارانه‌های بخش کشاورزی ایران منتشر شد

گزارش پژوهشی شناسایی یارانه‌های بخش کشاورزی ایران به همت اداره کل پژوهش مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری منتشر شد.

به گزارش روابط‌عمومی مرکز، گزارش پژوهشی " شناسایی یارانه‌های بخش کشاورزی ایران " منتشر شد.

در خلاصه مديريتي اين كتاب می‌خوانیم: این پژوهش باهدف شناسایی یارانه‌های تولید در بخش کشاورزی از قوانین بودجه سنواتی انجام شده است. در این پژوهش، روش دلفی تعدیل‌یافته مورداستفاده قرار گرفت. دور اول مطالعه دلفی در چهار گام انجام شده است. در گام اول مصاحبه‌های اولیه با کارشناسان و متخصصان بخش کشاورزی سازمان برنامه‌وبودجه در خصوص اعتبارات و یارانه‌های بخش کشاورزی در بودجه کشور انجام شد و پاسخ‌های دریافتی از مصاحبه‌ها مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. قیمت کالاهای کشاورزی و نهاده‌های تولید آنها، به‌ویژه در دهه‌های اخیر در بیشتر کشورهای درحال‌توسعه، مستقیم یا غیرمستقیم تحت‌تأثیر سیاست‌های مداخله‌ای دولت‌ها اعم از سیاست‌های حمایتی خاص و یا سیاست‌های کلان اقتصادی قرار داشته است.

این گزارش در 230 صفحه و با تلاش و همت رومینا فرهادی نهاد پژوهشگر گروه نظام‌های نوین برنامه‌ریزی، بودجه‌ریزی و مدل‌سازی و با نظارت علمی محمدجواد محسنی نیا تهیه و تدوین شده است.

لازم به ذكر است علاقه‌مندان می‌توانند اصل گزارش را در لينك زير دانلود كنند.

دریافت فایل

 


دوشنبه 10 مهر 1402 (7 ماه قبل )
تاریخ تاسیس مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری به ابتدای مرداد ماه سال 1397 "ه ش" باز می گردد. این مرکز پژوهشی پس از دوران تاسیس و استقرار، اکنون به عنوان یک نهاد مستقل علمی ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مرحله ی تثبیت ماموریت های خود قرار دارد و در این دوره تلاش کرده است با ساختاری چابک و منعطف به عنوان مرکز تخصصی با مطالعه بر دو کارویژه "توسعه و آینده نگری ایران اسلامی" با مشارکت نهاد های علمی کشور به عنوان مشاور علمی و امین دولت جمهوری اسلامی ایران در تمامی سطوح عمل نماید.