افزایش نرخ ارز، دلایل، نبایدهای سیاستی و ایده های کاهش تبعات آن
افزایش نرخ ارز، دلایل، نبایدهای سیاستی و ایده های کاهش تبعات آن

به گزارش روابط عمومي مركز اين گزارش پژوهشي در شش صفحه به همت يداله ابراهيمي فر- مينا ابوطالبي، علي اكبر خسروي نژاد- يداله ديوسالار- سيدرحيم تيمورييونس تيموري و الهام وفايي منتشر شده است.

در خلاصه مديريتي اين گزارش مي خوانيم: آنچه در سال جاري از سوي دولت تصميم به اجراي آن گرفته شده است، حذف ارز ترجيحي براي كالاهاي اساسي مي باشد. با اعلام اخبار مربوط به اين سياست، بازار علائم افزايش قيمت را براي اغلب كالاها، به ويژه كالاهاي اساسي دريافت كرد و در كنار آن، نرخ ارز شروع به افزايش كرد كه به نظر، بخشي از آن ناشي از اثرات انتظارات تورمي مي باشد كه بين افراد و كارگزاران اقتصادي شكل گرفته است. به اين منظور، گزارش سياستي حاضر در سه محور؛ دلايل افزايش نرخ ارز در سال جاري، نبايدهاي سياستي كه رخ داده و نبايد اتخاذ ميشده است و ارائه توصيه هايي براي كاهش پيامدها و تبعات موضوع افزايش نرخ ارز ارائه شده است.

لازم به ذكر علاقه مندان مي توانند اصل گزارش را در لينك زير دانلود نمايند.

افزایش نرخ ارز؛ دلایل، نبایدهای سیاستی و ایده‌های کاهش تبعات آن


سه شنبه 04 بهمن 1401 (1 سال قبل )

تاریخ تاسیس مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری به ابتدای مرداد ماه سال 1397 "ه ش" باز می گردد. این مرکز پژوهشی پس از دوران تاسیس و استقرار، اکنون به عنوان یک نهاد مستقل علمی ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مرحله ی تثبیت ماموریت های خود قرار دارد و در این دوره تلاش کرده است با ساختاری چابک و منعطف به عنوان مرکز تخصصی با مطالعه بر دو کارویژه "توسعه و آینده نگری ایران اسلامی" با مشارکت نهاد های علمی کشور به عنوان مشاور علمی و امین دولت جمهوری اسلامی ایران در تمامی سطوح عمل نماید.